Auto
  • Top 7: de goedkoopste auto’s op de markt
  • Top 7: de goedkoopste auto’s op de markt

    top 7: de goedkoopste auto’s op de markt
    top 7: de goedkoopste auto’s op de markt
    top 7: de goedkoopste auto’s op de markt
    top 7: de goedkoopste auto’s op de markt
    top 7: de goedkoopste auto’s op de markt
    top 7: de goedkoopste auto’s op de markt
    top 7: de goedkoopste auto’s op de markt
    top 7: de goedkoopste auto’s op de markt
    top 7: de goedkoopste auto’s op de markt
    top 7: de goedkoopste auto’s op de markt
    top 7: de goedkoopste auto’s op de markt
    top 7: de goedkoopste auto’s op de markt
    top 7: de goedkoopste auto’s op de markt
    top 7: de goedkoopste auto’s op de markt

    Op zoek naar een betaalbare eerste auto voor zoon- of dochterlief? Of gewoon geen behoefte om veel geld uit te geven aan een auto? Dan zijn dit zeven modellen die je niet meer kosten dan € 10.000.

    We gingen op zoek naar auto’s die op dit moment een nieuwprijs hebben van minder dan € 10.000. We hielden geen rekening met tijdelijke kortingen van de constructeur of overnamepremies. Als je dat wel doet, zal je nog andere modellen vinden voor een beperkt budget die niet in dit lijstje staan. Elke constructeur mocht voor dit lijstje ook alleen zijn goedkoopste model afvaardigen. Opmerkelijk: op één uitzondering na gaat het uitsluitend om stadsauto’s.

    1. Dacia Logan: € 6.990

    De onbetwiste prijskampioen is deze Dacia Logan, weliswaar alleen met de SCe 75-motor. Die driecilinder is een liter groot, telt 75 pk, produceert 97 Nm en is gekoppeld aan een manuele versnellingsbak. De standaarduitrusting en optielijst zijn bijzonder beperkt, maar voor deze absolute bodemprijs krijg je meteen ook de grootste auto uit dit lijstje.

    2. Fiat Panda: € 9.090

    Deze Italiaanse stadsauto staat vaak in de schaduw van de stijlvollere 500, maar hoeft zeker niet onder te doen. Voor dit budget koop je een Panda met atmosferische 1.2 viercilinder van 69 pk in het uitrustingsniveau Pop. Je stelt het wel zonder comfortitems zoals klimaatregeling of een radio, maar kunt via de optielijst nog enkele noodzakelijke items toevoegen en nog onder de grens van € 10.000 blijven.

    3. Skoda Citigo: € 9.230

    Deze Skoda werd samen met Seat en Volkswagen ontwikkeld, die allebei hun eigen versie van de stadsauto in hun catalogus hebben. De Skoda is de goedkoopste van de drie, en kost onder de streep als driedeurs net geen € 10.000. Je krijgt voor die prijs de atmosferische 1.0 MPI-driecilinder van 60 pk en 95 Nm. De standaarduitrusting is uiteraard beperkt, maar gelukkig houdt Skoda de opties betaalbaar.

    4. Suzuki Celerio: € 9.299

    Hier hebben we een kleine uitzondering moeten maken: de Celerio staat normaal in de catalogus voor € 10.799. Maar Suzuki zet zijn catalogusprijs vaak iets hoger om daarna met permanente kortingen te kunnen schermen. Voor de Celerio bedraagt die korting € 1.500. Voor minder dan € 10.000 krijg je ook hier een 1.0 op benzine. Die produceert in deze Suzuki 68 pk en is gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak.

    5. Seat Mii: € 9.450

    Nummer twee uit het lijstje van de Skoda Citigo, Seat Mii en Volkswagen up!. De driedeurs is ook hier de goedkoopste versie, en stopt dezelfde atmosferische 1.0 MPI-driecilinder van 60 pk onder de motorkap. Ook hier stel je het zonder items zoals stuurbekrachtiging of klimaatregeling, die je weliswaar met de optielijst kunt toevoegen. En de VW up!? Die overschrijdt de grens van € 10.000.

    6. Peugeot 108: € 9.761

    Zijn broertjes, de Citroën C1 en Toyota Aygo vallen net buiten dit lijstje, maar als je je tevreden stelt met de atmosferische 1.0 VTi van 69 pk in combinatie met een manuele vijfversnellingsbak, dan kan je met deze Peugeot 108 aan de haal. Die valt weliswaar alleen in de Access-uitrustingsversie binnen het budget met – je raadt het al – een bijzonder beperkte standaarduitrusting.

    7. Smart ForTwo: € 9.922

    Dat lees je goed: Smart mag dan wel een prijzig imago hebben, toch vind je al een ForTwo in de catalogus voor minder dan € 10.000. Je rijdt dan weliswaar de showroom buiten met de minst krachtige motor, een 999 cc grote driecilinder van 61 pk, in combinatie met een manuele vijfversnellingsbak. Ook een achterbank moet je achterwege laten, maar je rijdt dan wel rond met de stadsauto bij uitstek.

    Tekst :

    Geef je mening!

    Nieuws & tests