Auto
  • Vergeten model: Lamborghini Espada, de vreemde vierzits-GT
  • Vergeten model: Lamborghini Espada, de vreemde vierzits-GT

    lamborghini espada
    lamborghini espada
    lamborghini espada
    lamborghini espada
    lamborghini espada
    lamborghini espada
    lamborghini espada
    lamborghini espada
    lamborghini espada
    lamborghini espada
    lamborghini espada
    lamborghini espada
    lamborghini espada
    lamborghini espada
    lamborghini espada
    lamborghini espada
    lamborghini espada
    lamborghini espada
    lamborghini espada
    lamborghini espada

    Vandaag mikt de Italiaanse constructeur op supercars met de motor centraal achterin, maar vroeger liepen de zaken anders. Dat zagen we al met de onwaarschijnlijke SUV LM002, maar de constructeur kon ook wedijveren met prestigieuze GT’s. Onder meer met deze Espada.

    In 1967 was Lamborghini nog maar een viertal jaar met sportwagens bezig. Ondanks een beperkte stamboom kon het merk iedereen verrassen met een concept voor een sportieve vierzitter met twee vlinderdeuren, de Marzal. Die had een atypische opstelling voor een auto met vier zitplaatsen, met een zescilinder-in-lijn (een halve V12) centraal achterin.

    1968

    Het jaar nadien onthulde Lamborghini een productiewagen die op de Marzal gebaseerd was. Het concept was duidelijk volwassen geworden, ook al was het model nog steeds ontworpen door Marcello Gandini bij Bertone. De motor werd een V12 voorin, en de deuren gingen iets traditioneler open. De auto was ongelooflijk laag, maar had toch vier volwaardige plaatsen, die voor volwassenen perfect bruikbaar waren. De koffer was toegankelijk via de glazen achterruit en bood heel wat laadvolume, ondanks een relatief hoge laaddrempel.

    Kenmerken

    De auto was een GT, maar hij had echte sportieve genen. Onder de kap zat een licht gewijzigde versie van de Miura-V12. Die was 4 liter groot en produceerde afhankelijk van de versie 325 of 350 pk bij 7.000 tpm. De vijfversnellingsbak en vier onafhankelijke wielen waren eerder modern voor die tijd.

    Drie reeksen

    Doorheen de jaren wijzigde Lamborghini zijn GT, en er kwamen uiteindelijk drie opeenvolgende versies. Het vermogen van de motor nam toe, de stijl van het interieur werd rationeler en het comfort ging erop vooruit met de introductie van stuurbekrachtiging en airconditioning. In 1978 trok Lamborghini er na tien productiejaren de stekker uit. Er werden 1.227 exemplaren geproduceerd, waarvan slechts een dikke vijftig met de optionele drietrapsautomaat.

    Vandaag

    Hoeveel is een Espada waard? Iets minder dan gisteren, maar aanzienlijk meer dan eergisteren. De prijs bleef jarenlang stabiel rond € 50.000, maar in 2015 bereikte hij meer dan € 220.000. Vandaag moet je een mooi exemplaar kunnen vinden voor ongeveer € 170.000. De Lamborghini is eerder geschikt voor de grote wegen dan voor de kleine baantjes. De onderhoud moet met zorg gebeuren: het is een gesofistikeerde auto die de correcte zorgen verdient. Lees: dure zorgen. Op die voorwaarden en als je hem correct behandelt, is hij zeker betrouwbaar.

    Tekst :

    Geef je mening!

    Nieuws & tests