Auto
  • Vergeten model: Saab 9-5, de langverwachte opvolger die niet mocht zijn
  • Vergeten model: Saab 9-5, de langverwachte opvolger die niet mocht zijn

    vergeten model: saab 9-5, de langverwachte opvolger die niet mocht zijn
    vergeten model: saab 9-5, de langverwachte opvolger die niet mocht zijn
    vergeten model: saab 9-5, de langverwachte opvolger die niet mocht zijn
    vergeten model: saab 9-5, de langverwachte opvolger die niet mocht zijn
    vergeten model: saab 9-5, de langverwachte opvolger die niet mocht zijn
    vergeten model: saab 9-5, de langverwachte opvolger die niet mocht zijn
    vergeten model: saab 9-5, de langverwachte opvolger die niet mocht zijn
    vergeten model: saab 9-5, de langverwachte opvolger die niet mocht zijn
    vergeten model: saab 9-5, de langverwachte opvolger die niet mocht zijn
    vergeten model: saab 9-5, de langverwachte opvolger die niet mocht zijn
    vergeten model: saab 9-5, de langverwachte opvolger die niet mocht zijn
    vergeten model: saab 9-5, de langverwachte opvolger die niet mocht zijn
    vergeten model: saab 9-5, de langverwachte opvolger die niet mocht zijn
    vergeten model: saab 9-5, de langverwachte opvolger die niet mocht zijn

    Het faillissement van constructeur Saab blijft een donkere pagina in de geschiedenis van de Zweedse autogeschiedenis. Het laatste model dat de Zweden op de markt brachten, was maar een kort leven beschoren…

    In het jaar 2000 werd Saab, dat al voor de helft in handen was van GM, volledig door de Amerikanen overgenomen. Onder Amerikaanse vleugels werd de 9-3 gelanceerd, maar daarna begon een lange doodsstrijd voor de Zweden. Enkele commerciële flops van latere modellen en het uitblijven van updates voor ouder wordende modellen brachten de Zweden in slechte papieren. Tel daar nog eens de economische crisis van 2008 bij, en in 2010 kwam Saab in de etalage bij General Motors. Na een mislukte overname door het Nederlandse Spyker was het in 2012 over en out voor de Zweden.

    Verouderde 9-5

    In 2009 telde het Saab-gamma bij ons twee modellen: de 9-3, die op dat moment zes jaar oud was, en de 9-5, die toen de gezegende leeftijd van… twaalf jaar had bereikt. In autotermen: hoogbejaard. Enkele facelifts doorheen zijn carrière konden de diepe rimpels niet verbergen. In 2010 werd de eerste generatie van de 9-5 na dertien jaar op pensioen gestuurd.

    Insignia-platform

    Op het salon van Frankfurt in 2009 volgde eindelijk de langverwachte nieuwe generatie van de 9-5. Die gebruikte het platform van de Opel Insignia, een platform dat de Europeanen moesten delen met heel wat andere GM-producten. De nieuwe Saab 9-5 kreeg drie benzinemotoren en twee dieselmotoren onder de kap: een 1.6 en 2.0 turbobenzine-viercilinder van Opel-makelij, en zelfs een 2.8 V6 turbobenzine met 300 pk. De dieselmotoren waren klassieke tweeliter viercilinders.

    Snel nog een break

    Toen Spyker in 2010 Saab overnam, was de 9-5 al in productie gegaan. De Zweden werkten ook aan een break, de SportCombi, die aanvankelijk voor de zomer van 2011 was gepland. Die datum werd uitgesteld naar begin 2012, maar zover kwam het niet. De financiële problemen van Saab zorgden ervoor dat de 9-5 SportCombi nooit het productiestadium haalde. Eind 2011 viel ook de productie van de vierdeursversie finaal stil.

    Vandaag

    De totale productie van de 9-5 bedroeg uiteindelijk 11.280 exemplaren. Een 9-5 van de laatste generatie is dus nog relatief courant te vinden. Reken op ongeveer € 15.000 tot 25.000 voor een exemplaar, afhankelijk van kilometerstand en uitrustingsniveau. Op het Saab-dealernetwerk kan je niet meer terugvallen voor onderhoud, maar een Opel-specialist kan je met de motoren wellicht verderhelpen. En die 9-5 SportCombi? Daar werden nog 18 van de 30 preproductiemodellen van geveild. Bijzonder exclusief als je ze tegenkomt dus, maar aangezien alle exemplaren voor tests werden gebruikt, laat je ze maar beter links liggen…

    Tekst :

    Geef je mening!

    Nieuws & tests