Auto
  • Top-5 GTI’s
  • Top-5 GTI’s

    top-5 gti’s
    top-5 gti’s
    top-5 gti’s
    top-5 gti’s
    top-5 gti’s
    top-5 gti’s
    top-5 gti’s
    top-5 gti’s
    top-5 gti’s
    top-5 gti’s


    We zijn er dol op! Ze zijn klein en praktisch maar verduiveld snel. Ze kunnen zowel een oude oven  verhuizen als hun plan trekken op circuit. We hebben het over de GTI’s.

    Bestek

    We stelden een aantal specifieke eisen aan onze selectie. Het moesten wagens zijn die nauw aanleunen bij de originele definitie van een GTI: een lengte van maximaal vier meter, voorwielaandrijving, een achterklep, een benzinemotor met injectie, een vermogen van 100 tot 136 pk (je moet hem nog verzekerd krijgen), een betaalbare prijs en gebaseerd op een veel voorkomend model.

    1. Peugeot 205 GTI

    Het duurde maar liefst negen jaar voor Peugeot eindelijk reageerde op het fenomeen van de Golf GTI. Maar het antwoord was geweldig: met de 205 GTI reed Peugeot direct door de grote poort binnen in de wereld van de sportievelingen. Een buitengewoon en speels onderstel, een wilde motor, aangepaste remmen, een verzorgde presentatie (behalve de kwaliteit van de plastics): de sportieveling uit Sochaux boorde zijn Duitse rivaal de grond in. Het vermogen varieerde van 105 tot 130 pk. Onze hartendief? De 1.6 met PTS-kit, goed voor 125 pk.

    2. Renault Twingo RS

    Een sportieve Twingo? Het leek ondenkbaar voor het eerste model, maar niet bij de tweede generatie. De Twingo RS is een buitengewone bolide die perfect bruikbaar is, wat niet meer kan gezegd worden van de grotere Clio en Mégane RS, die iets te krachtig zijn voor dagelijks gebruik op de openbare weg. We houden van deze auto door zijn 133 paarden die zich laten horen tot bijna 7.000 tr/min, het precieze en levendige weggedrag (zelfs extreem met het Cup-onderstel) en de remmen ontworpen om zwaar op de proef te stellen.

    3. Suzuki Swift Sport

    Sinds de derde generatie bestaat de Swift in een nieuwe gedaante, de Sport-versie. Het is wellicht de beste, want hij is levendiger en radicaler dan het model dat momenteel bij de dealers staat. Zijn 1.6 benzinemotor levert 125 pk bij 6.800 tr/min en wordt gekoppeld aan een zeer korte vijfversnellingsbak, die de motor hoge toeren laat draaien op de autosnelweg. Maar als je de grote wegen verlaat en op de secundaire wegen rijdt, komt het ware temperament van de Swift Sport naar boven. Deze auto moet je zeker één keer in je leven getest hebben. Liefhebbers van tegensturen zullen met plezier hun rechtervoet van het pedaal lichten in de bochten.  

    4. VW Golf I GTI 110

    Met de Golf GTI is alles begonnen. Hij is op zich al een legende. Het concept werd in 1976 gepresenteerd en kende onmiddellijk succes. De Golf GTI voelt zich net zo op zijn gemak in chique buurten als in de bergen en wijdt een nieuw type praktische en dynamische auto in. Vandaag genieten we nog altijd van zijn betrouwbare motor met 110 duidelijk aanwezige paarden, van zijn pluimgewicht en van zijn verzorgd voorkomen. De bekleding met ruitjesmotief en de schakelpookknop in de vorm van een golfbal zijn kitscherige details. Kleine bedenking: waar zijn de remmen gebleven?

    5. Abarth 500

    De mythe herleeft. Het sportieve merk van Fiat werd opnieuw gelanceerd en in deze ‘schorpioenenversie’ wordt de kleine 500 nog aantrekkelijker. Een leuke machine met een hevig klinkende viercilinder turbomotor met 136 pk. De Abarth 500 is gemakkelijk bruikbaar, zeer trendy qua stijl, mooi aangekleed en uitgerust met een koppelrijke motor vanaf de laagste toeren. De Abarth 500 doet je glimlachen, zelfs als hij stilstaat. We verwijten hem alleen een gebrek aan stabiliteit bij hevig remmen, een ESP dat je niet kunt uitschakelen (zonde voor een sportwagen) en een ophanging die even droog is als een brood dat al twee weken op de plank ligt. 

    Ook interessant voor u ...

    Nieuws & tests