Auto
  • Hyundai i20 : Méér en méér Europees
  • Hyundai i20 : Méér en méér Europees

    hyundai i20
    hyundai i20
    hyundai i20
    hyundai i20
    hyundai i20
    hyundai i20
    hyundai i20
    hyundai i20
    hyundai i20
    hyundai i20
    hyundai i20
    hyundai i20
    hyundai i20
    hyundai i20
    hyundai i20
    hyundai i20


    De Getz had eigenlijk geen echte gebreken maar kwam de laatste tijd toch wat tekort tegenover zijn gemoderniseerde concurrenten. Hyundai heeft dus niet te lang gewacht en het antwoord van de Koreanen heet i20. Hij ziet er alleszins goed gestyled uit terwijl ook de kwaliteit er aardig op vooruitgaat.

    • Uitstekende 1.4 diesel, constructiekwaliteit, veiligheidsuitrusting, interieurruimte
    • ontgoochelende 1.6 diesel, stuurinrichting te herzien

    Een familie met een « i »

    De i20 plaatst zich logisch gezien tussen de i10 en de i30 en respecteert ook dezelfde filosofie die bij het ontwerp van zijn broers werd opgelegd. Kwaliteit en veiligheid zijn de thema’s die ook bij de laatstgeborene vooraan stonden. Hyundai heeft vooral aan de betrouwbaarheid, de kwaliteit en de afwerking gewerkt terwijl ook de veiligheidsaspecten werden bestudeerd. Deze auto is trouwens de eerste van het segment die in serie met ESP wordt uitgerust en dat vanaf het instapmodel. Hyundai verbergt dan ook niet dat ze op de Euro NCAP-test 5 sterren willen behalen.

    Europa

    De i20 werd specifiek voor de Europese markt ontworpen. Om het hoofd te kunnen bieden aan de Europese concurrentie moesten de Koreaanse designers qua styling en dynamische kwaliteiten diep in de ton graaien. Elkeen moet het natuurlijk voor zichzelf uitmaken, maar de nerveuze trekken op de flank en de markante motorkap bewijzen dat de stylisten toch niet over één nacht ijs gegaan zijn..

    Aparte keuze motoren

    Bij de benzinemotoren vinden we twee exemplaren terug. De nieuwe 1.25 Liter van 78 pk en de 1.4 l van 100 pk. Uiteraard kan je op onze markt niet zonder dieselmotoren en we zien dan ook dat de 1.4 diesel zowel in 75 als in 90 pk versie te verkrijgen is. Toch is het jammer dat er geen partikelfilter beschikbaar is op deze versies. De 1.6 heeft er wel eentje en die levert zijn 128 pk’s aan het asfalt via een manuele zes-bak. Deze motor bestaat ook in 115 pk versie…maar die wordt in België niet ingevoerd… En dat is jammer.

    Uitstoot

    In afwachting van de iBleu die een daling van 15% wat C02-uitstoot betreft slaagt er geen enkele van de nu gepresenteerde versies in om onder de 115 gr/km te dalen. En toch scheelt het weinig. De 1.4 diesel en de 1.6 diesel stranden respectievelijk op 116 en 117 gr/km. Maar toch moet het ons van het hart dat we ons ergeren aan het feit dat deze laatste de fiscale premie kon binnenrijven…moest hij voorzien zijn van 15-duims velgen!

    Ruim en goed afgewerkt

    Van zodra je in de i20 stapt, merk je dat de constructeur heel wat geïnvesteerd heeft wat betreft afwerking. De materialen zijn van goede kwaliteit en alles werd netjes gemonteerd. Het interieur is ruim en zelfs op de achterste plaatsen hoeven de grotere lengtematen geen schrik te hebben dat ze met het dak in aanraking zouden komen. De uitrusting mag je best rijkelijk noemen en naargelang de versie krijg je iPod/USB-aansluiting, automatische airco, een in alle richtingen regelbaar stuur en zo verder… Als we dan toch over het stuur spreken willen we toch even vermelden dat de rijpositie erg correct is, maar in de Sport-versie heeft de stoel te lijden onder een te sterk geprononceerde rugwelving die jammer genoeg niet regelbaar is. En dat kan na en tijdje al eens voor wat ongemak in de rug zorgen. De zijdelingse steun is daarentegen perfect.

    Op weg

    Reeds van bij de eerste meters voel je dat het stuur wat gewenning nodig heeft. De stuurbekrachtiging geeft wat weinig feedback en voelt nogal artificieel aan. Maar al bij al word je er toch vrij gauw aan gewend. Het compromis comfort/rijgedrag dat de Koreaanse ingenieurs wisten uit te dokteren bevalt. De wagen is tegelijk levendig en toch comfortabel, maar het niveau van de referentie in dat domein: de Clio, haalt hij nog niet. Maar of we daar over moeten vallen…

    Bij de motoren is het keuze gauw gemaakt. De 1.4 diesel van 90 pk lijkt het beste compromis te vormen. Hij is soepel en voelt op elk motorregime krachtig aan. We vinden hem aangenamer als de 1.6 wiens 128 pk’s wat tam overkomen terwijl het koppel bij lage toeren toch wat magertjes is. Bij een vlotte rijstijl blijf je dus maar beter boven de 1750 toeren en bij traagloop gromt hij relatief onaangenaam. De versnellingsbak laat zich daarentegen bijzonder makkelijk schakelen.

    Tarieven

    Een Hyundai i20 met een 1.2 benzinemotor en in STC-uitvoering (driedeurs) moet 11.599 € kosten. Voor de 1.4 diesel STC moet je 13.399 € neertellen en als je vijf deuren wil moet je 400 € extra rekenen. De 5-deurs zullen al vanaf januari in de showrooms staan maar voor de STC zal het tot april wachten zijn.

    Ook interessant voor u ...

    Nieuws & tests