Auto
  • Isuzu D-Max: meer doen met minder?
  • Isuzu D-Max: meer doen met minder?

    isuzu d-max
    isuzu d-max
    isuzu d-max
    isuzu d-max
    isuzu d-max
    isuzu d-max
    isuzu d-max
    isuzu d-max
    isuzu d-max
    isuzu d-max
    isuzu d-max
    isuzu d-max
    isuzu d-max
    isuzu d-max
    isuzu d-max
    isuzu d-max
    isuzu d-max
    isuzu d-max
    isuzu d-max
    isuzu d-max
    isuzu d-max
    isuzu d-max

    Grote dieselmotoren worden – al dan niet terecht – steeds meer geviseerd door hun uitstoot. Isuzu biedt daarom een pick-up aan met de kleinste dieselmotor op de markt. Een goede gok?
      • Trekvermogen
      • Interieurruimte
      • Aantrekkelijke prijzen/garantie
      • Slechts één (kleine) dieselmotor
      • Geluiddemping (automaat)
      • Interieurafwerking

    In België is de grote Ford Ranger de koning in het pick-upsegment, zeker met zijn 3,2 liter grote vijfcilinder. Maar hoe lang duurt het nog voor steden zulke motoren gaan bannen? Die vraag stelden sommige pick-upeigenaars zich, en dus ook Isuzu.

    Downsizing

    Pick-ups bleven lange tijd gespaard van het downsizing-fenomeen, waarbij kleinere motoren gelijkaardige prestaties neerzetten als de grotere motoren die ze vervangen. En met een reden: de wetgeving is afhankelijk van het land relatief tolerant tegenover grotere cilinderinhouden bij bedrijfsvoertuigen. Ford gebruikt dus een 3.2 voor zijn Ranger, VW ruilde zijn 2.0 TDI in voor een 3.0 V6 TDI in zijn Amarok. Isuzu ziet het anders, en mikt op de lange termijn door zijn 2.5 te vervangen door een kleinere 1.9.

    Prestaties

    De 600 cc die zijn achtergebleven laten zich niet teveel voelen in de prestaties: het vermogen wint er een paard bij (164 pk in totaal), maar het koppel verliest 40 Nm (360 Nm van 2.000 tot 2.500 tpm). De downsizing zorgt er vooral voor dat de motor zuiniger is (4 tot 16%) en conform de Euro 6-norm, zonder zijn toevlucht te moeten zoeken in AdBlue.

    Overbrenging

    Bij de versnellingsbakken is er ook een nieuwigheid: de manuele zesversnellingsbak is volledig nieuw. Er is ook een zestrapsautomaat. Isuzu biedt twee- of vierwielaandrijving. In dat laatste geval is er een reductiebak en een centraal sperdifferentieel voor de ruwste terreinen.

    Facelift

    Het uiterlijk van de D-Max kreeg een lichte facelift. Een volledige transformatie is het dus niet. Het interieur krijgt een nieuw dashboard. Dat toont niet bijzonder flatterend, met harde plastics die makkelijk in de voorruit reflecteren. Maar zoals elk goed Japans product zal het de tand des tijds makkelijk kunnen doorstaan zonder te barsten.

    Ruim

    Het is vooral de binnenruimte die respect afdwingt. Als je, zoals de overgrote meerderheid in ons land, kiest voor een D-Max met dubbele cabine krijg je bijzonder veel ruimte voorin en achterin. Goed om weten: de achterbank kan worden neergeklapt om als extra laadruimte te dienen, en de rugleuning kan over 24 graden worden versteld om het comfort aan boord te verhogen.

    Belangrijke cijfers

    Dan zijn er nog enkele cijfers, te beginnen met het trekvermogen van 3,5 ton. Dat hoort bij de beste waarden in dit segment. Ook op ruw terrein slaat de Isuzu geen mal figuur: de blokkeerbare aandrijving en reductiebak, gecombineerd met een bodemvrijheid van 235 mm, een aanloophoek van 30 graden en een afloophoek van 22,7 graden, en je hebt een uitstekende leerling. Maar dat is wellicht een miniem detail, want 95% van de kopers van dit soort auto’s verlaat de platgereden banen niet…

    Sfeer

    Aan boord is de sfeer iets zakelijker dan aan boord van de Toyota Hilux, Ford Ranger en de VW Amarok. De harde plastics overheersen, maar Isuzu probeert de scherpe kantjes af te vijlen met lederen zetels in de hoogste uitrustingsversies en een basis-infotainmentsysteem.

    Onderweg

    De Isuzu-viercilinder mag dan wel stiller zijn, een toonbeeld van stilte is hij echter niet. Hij klinkt ruw wanneer hij koud is en wordt bijzonder expressief boven 3.000 tpm, waarbij zijn dieselklank de cabine binnendringt. Opmerkelijk: de versie met manuele bak leek ons aanzienlijk stiller.

    De motor is op zijn beurt gewillig van laag in de toeren en geknipt voor zijn taak. We vermoeden wel dat de prestaties eronder lijden als de D-Max volgeladen is of een volle aanhangwagen moet slepen. Deze motor mag dan wel een mooi specifiek vermogen hebben, hij is niet opgewassen tegen de longinhoud van de grotere concurrerende motoren.

    Voor de rest zijn er alleen maar aangename verrassingen: het comfort is ondanks een lege laadbak minder springerig dan bij andere pick-ups, de automaat reageert intelligent en zacht (en is aangenamer dan de ruwe en onnauwkeurige manuele bak) en het weggedrag is gezond en veilig, ondanks de ietwat slome reacties van de voorste dempers.

    Prijzen

    De D-Max kost exclusief btw tussen € 19.800 en € 30.500, afhankelijk van het koetswerk en de overbrenging (tussen € 23.958 en € 36.905 inclusief btw). Isuzu biedt heel wat speciale reeksen die de prijs doen stijgen tot € 47.900 (AT35 Style, exclusief btw). Hij is dus aanzienlijk minder duur dan een Toyota Hilux (vanaf € 27.600 inclusief btw) of een Nissan Navara (King Cab, € 29.710 inclusief btw). Alleen de SsangYong Actyon Sports is nog minder duur, met een basisprijs van € 20.990 inclusief btw. Isuzu voegt er nog vijf jaar en/of 200.000 km garantie aan toe (op de overbrenging) en 24/7 pechverhelping.

    Besluit

    Een gok op de toekomst. De D-Max kan zich met deze motor niet helemaal meten met de longinhoud en het rijplezier van zijn concurrenten met grotere motoren, maar hij blijft homogeen en aangenaam op de weg. Met een motor van minder dan twee liter is hij vooral aangepast aan eventuele nieuwe wetgeving. Terecht of niet? Dat zal de verkoop uitwijzen. Maar dat maakt hem er niet minder overtuigend op: hij beschikt immers over de expertise van een merk dat al pick-ups bouwt sinds 1963.

    Tekst :

    Geef je mening!

    Nieuws & tests