Auto
  • Toyota Yaris : Schattige Japanner
  • Toyota Yaris : Schattige Japanner

    toyota yaris
    toyota yaris
    toyota yaris
    toyota yaris
    toyota yaris
    toyota yaris
    toyota yaris
    toyota yaris
    toyota yaris
    toyota yaris
    toyota yaris
    toyota yaris
    toyota yaris
    toyota yaris
    toyota yaris
    toyota yaris
    toyota yaris
    toyota yaris


    Ken je het B-segment even goed als de handleiding van een Russische onderzeeër? Het is nochtans de belangrijkste autocategorie in België en zelfs in Europa. Het gaat om de veelzijdige compacte wagens zoals de Volkswagen Polo, de Peugeot 207 en … de Toyota Yaris. Met de nieuwe Yaris ziet Toyota het groots.

    • Kleine afmetingen, modern infotainmentsysteem (Touch & Go), zuinige benzinemotoren, ruimte
    • Luidruchtige motoren, geen start-stopfunctie (voorlopig), zitkussen achterin te verticaal, holle diesel bij lage toeren

    Speciaal voor jou, lastige klant

    Gezien het belang van deze auto, verbaast het niet dat de nieuwe Yaris ontworpen werd voor Europa en opnieuw op ons continent gebouwd wordt. Om de moeilijke Europeanen te verleiden, rekent de Yaris op enkele nieuwe troeven, zoals een ontwerp dat meer tot de verbeelding spreekt en sportiever is dan ooit. Idem in het interieur, waar de instrumenten naar de bestuurder gericht zijn. Tot slot zet de assemblage een mooie stap voorwaarts. Het doel: nachtmerries uitlokken bij de grote tenoren van het segment (Polo, 207, Corsa, …).

    En wat levert dat op in de praktijk? De sfeer is in ieder geval aangenaam en het welzijn van de bestuurder kreeg meer aandacht dan vroeger. De instrumenten staan nu vlak in zijn of haar gezichtsveld en niet meer in een nis in het midden van de boordplank. De keuze van de materialen en de assemblage dwingt respect af, maar sommige details (zoals de hendels van de zetels) stellen teleur.

    Groter, maar nog altijd klein

    In dit segment wordt de lengte van 4 meter lengte regelmatig overschreden, maar nieuwe Yaris blijft onder die grens te blijven. Hij is 3,88 meter lang, 10 cm langer dan vroeger, maar nog altijd heel redelijk. Ook de straal van de draaicirkel is het vermelden waard: 4,7 meter.

    Ruimte is er zeker genoeg, zowel voorin als achterin. We betreuren alleen dat het zitkussen van de achterbank te verticaal staat. Met een lengte van minder dan 4 meter mag je geen mirakels verwachten, maar met slimme details kon heel wat ruimte gewonnen worden. De grijze cellen van de Japanse ingenieurs creëerden een kofferruimte van 286 liter. Er bestaan ruimere auto’s in deze klasse, maar zelden met een lengte onder de 4 meter.

    Leve de benzine

    Toyota is geen grote fan van dieselmotoren. De Yaris is weliswaar uitgerust met een kleine diesel, maar vooral voor de benzinemotoren werden inspanningen geleverd. Toyota scoort inzake CO2-uitstoot, die altijd onder 120 g/km blijft. De 1.0 driecilinder ontwikkelt 69 pk en de 1.33 viercilinder 99 pk. Die laatste kan uitgerust worden met een continu variabele automaat MultiDrive S. De CO2-uitstoot bedraagt 109 g/km voor de driecilinder en 114 g/km (119 g/km met automaat) voor de viercilinder. Uitstekend!

    De diesel haalt een mooie CO2-waarde, maar hinkt toch een beetje achterop tegenover de nieuwste concurrenten: 103 tot 105 g/km. Onder de motorkap ligt de aloude 1.4 met 90 pk, eventueel gekoppeld aan een gerobotiseerde versnellingsbak. Van de overheidspremie van 15 procent mag je zeker zijn.
    Een full hybrid is ook voorzien, maar komt pas in 2012. Een beetje geduld, beste lezers.

    Touch & Go

    Het nieuwe infotainmentsysteem van de Yaris verwijst de concurrentie terug naar de oertijd. Het heet Touch & Go en geeft je de mogelijkheid om te sms'en, het weer te raadplegen, het aantal vrije plaatsen op een parking op te zoeken of te navigeren met Google (via de simkaart van je gsm). Met de gps kun je ook een 'ecologische route' uitstippelen. Tot slot krijg je in real time verkeersinformatie van Touring.

    Op de weg

    In de stad is de Yaris een heel handelbare auto. De stuurbekrachtiging is licht en dankzij de draaicirkel van een brommertje parkeer je deze auto in de nauwste straatjes. De motor werkt heel aangenaam in de stad. Vooral de benzineversie, want de diesel geeft niet thuis onder 1.800 tr/min. Bij een soepele rijstijl voldoet hij wel.

    Ben je van plan om buiten de stadsjungle landelijke wegjes op te zoeken, maak dan een kruis over de driecilinder en zijn vrolijke geroffel. De 1.33 benzine of (meer nog) de diesel zijn de juiste keuze. De diesel laat wel enkele kleine trillingen voelen in de zetels onder zware belasting, rond 2.000 tr/min. Gelukkig stoort dat niet echt. Zoals het hoort bij een Toyota, voelen de bedieningsknoppen aangenaam aan.

    Prijzen

    Met prijzen die net onder 14.000 euro beginnen, is de Yaris niet de goedkoopste van het segment. Maar hij heeft veel te bieden. Vier afwerkingsniveaus zijn beschikbaar in België: Active, Comfort, Style en Lounge. Als lanceringsvoordeel biedt Toyota het navigatiesysteem Touch & Go aan vanaf het tweede niveau.

    Het gros van de verkoop in België komt op naam van de 1.4 D-4D (diesel) Comfort (17.990 euro). Met GPS inbegrepen, is dat een correcte prijs.

    Ook interessant voor u ...

    Nieuws & tests