Nadat het 94ste Autosalon definitief zijn deuren sloot, is het tijd om de balans op te maken. Het Koreaanse Hyundai is er snel bij om zijn ervaringen met ons te delen. Wat zijn de trends van 2016? Afgaande op de resultaten bij Hyundai is de kans groot dat we die kunnen doortrekken naar de andere constructeurs.

Francois Piette
25/01/2016 20:03:39

1. Benzine is in opmars
Het is een opmerking die we meer en meer bij algemene constructeurs horen. Na jaren massaal in diesel te hebben geïnvesteerd, begint de klant stilaan meer en meer voor benzine te kiezen. Zelfs bij de Tucson, vroeger overduidelijk een dieselmodel, is het aandeel benzine al gestegen tot 35%.

2. Mensen zijn klaar voor waterstof
Op de stand van Toyota kon je al kennis maken met de Mirai, maar Hyundai is een van de weinig constructeurs die momenteel in België een wagen op waterstof commercialiseert. Hij is gebouwd op basis van de ‘oude’ iX35, maar dat heeft de interesse alleen maar aangezwengeld: “Het is ook duidelijk dat indien er vandaag tank-infrastructuur zou beschikbaar zijn, de klanten ook daadwerkelijk een waterstofwagen zouden kopen,” aldus de invoerder.

3. SUV blijft scoren!
De toenemende vraag naar SUV’s lijkt niet te houden. De Koreaanse fabrikant verduidelijkt: “42% van alle Hyundai verkopen is een SUV, maar dan wel hoofdzakelijk in tweewielaandrijving.” Het volstaat om de verschillende cross-over-modelen bij de andere fabrikanten op te tellen om te zien dat ook daar de trend zich blijft doorzetten.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.