Wij Belgen houden van diesels. Minder dan enkele jaren geleden, maar we rijden nog massaal met zelfontbranders. Terecht of onterecht?
Francois Piette
12/01/2017 21:40:31

Er werd lang gezegd dat je brandstofkeuze ervan afhangt of je 20.000 kilometer per jaar doet. Wie jaarlijks meer kilometers aflegt, werd aangeraden om voor diesel te kiezen. Rij je minder kilometers, dan koos je beter voor benzine. Mobiliteitsorganisatie VAB zegt nu dat, wanneer je rekening houdt met alle parameters (aankoopprijs, belastingen, onderhoud, verbruik, brandstofprijzen,…), de lat vandaag op 30.000 kilometer ligt. Met andere woorden: de meeste Belgen rijden jaarlijks slechts de helft van dat aantal kilometers.

Zwanenzang

Omdat het prijsverschil van beide brandstoffen aan de pomp normaal gezien nog kleiner zal worden, is de kans groot dat de grens tegen 2018 op 40.000 kilometer zal liggen. Dat betekent dat alleen wie regelmatig kilometers afmaalt nog voordeel zou halen uit diesel. Omdat het aantal klanten dat constructeurs nog kunnen bereiken met dieselmotoren daardoor drastisch zal afnemen, zullen ze wellicht veel minder investeren in de ontwikkeling van nieuwe dieselmotoren.

Morgen

Volgens sommige studies zou de vraag zich binnenkort zelfs niet meer stellen. Kopers zullen zich dan alleen nog afvragen of ze voor een verbrandingsmotor of een elektromotor kiezen. Die laatste is in opmars, en er verschijnen steeds meer elektrische auto’s op de markt. Een overgangsoplossing? Microhybride, waarbij een kleine elektromotor de benzinemotor ondersteunt. Minder duur dan de “full electric”-oplossing, en er blijft nog wat veelzijdigheid bewaard bij het gebruik.

En later?

Is een elektromotor echt de toekomst? Niet noodzakelijk. Heel wat constructeurs denken dat elektrisch rijden niet de ideale oplossing is. Problemen met de productie, de toelevering en de batterijen zouden wel eens struikelblokken kunnen worden. Is er dan een andere oplossing? De brandstofcel misschien, die energie levert op basis van waterstof. Een aandrijving die al bewezen heeft te werken en die sommige constructeurs al aanbieden. Maar de technologie blijft duur omdat ze niet op grote schaal wordt geproduceerd. Een boodschap voor het beleid: investeren in elektrische laadpunten is noodzakelijk, maar misschien moeten we niet alles op één kaart zetten.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.