De vijfde generatie van de Nissan Micra ziet er radicaal anders uit. Het grappige bolletje ruimt plaats voor een veel dynamischer model. Levert het Nissan succes op?
Francois Piette
11/01/2017 15:36:58

Nissan dankt de nieuwe filosofie aan… ons Europeanen. Het Oude Continent is immers goed voor ongeveer 45% van de auto’s in het B-segment. Nissan vond het dus logisch om een Micra te ontworpen die in de eerste plaats mikt op zijn grootste markt. En de Europeanen willen natuurlijk kwaliteit, connectiviteit en dynamiek. Daarom was de vorige Micra bij ons geen succes en ruimt hij plaats voor de nieuwkomer.

Groeispurt

Voor Europa mag de Micra wat vrijer omspringen met zijn afmetingen. Hij is dus groter dan ooit. Met een lengte van vier meter breekt de nieuwe Nissan radicaal met de vorige modellen. Gedaan met de rondingen, tijd voor hoekigere, gespierde en sportieve lijnen.

Aan boord

Omdat de auto in en voor Europa werd ontworpen, verhuisde de productie van de Japanner naar het Oude Continent: de Micra wordt niet meer in India maar in Frankrijk gebouwd. Dat belooft dus veel goeds voor de stap vooruit op vlak van kwaliteit. En die is er ook: het dashboard is een hoger segment waardig, met zachte plastics, contrasterende inzetstukken en mooie naden. Het ziet er modern en warm uit. Jammer dat Nissan zich vooral concentreerde op de centrale elementen, want de goedkope plastics op de deurpanelen steken in contrast schril af.

Plaats voor vier?

De Micra is gegroeid, maar dat merk je niet meteen in het interieur. De ruimte voor de passagiers vooraan is weliswaar ruim voldoende en de koffer biedt een aardig volume van 300 liter. Ze is zelfs uitbreidbaar via een 1/3-2/3 neerklapbare achterbank, die echter geen vlakke laadvloer vormt. Toch blijft de ruimte achteraan aan de krappe kant. De Japanner lijkt achteraan dus vooral voorzien op passagiers van een kleiner formaat, zowel qua been- als qua hoofdruimte. Jammer, want dat is het zwakte punt van het nieuwe model.

Topuitrusting

De Micra wordt technologisch volledig geüpdatet en krijgt een modern multimediasysteem dat onder meer Apple CarPlay ondersteunt. Voeg daar een 360-gradencamera, een aanrijdingswaarschuwing, rijstrookassistentie en zelfs een uitstekende Bose-stereo met in de hoofdsteunen geïntegreerde speakers aan toe, en je hebt een aardige uitrusting.

Motoren

Voor we vertrekken, kijken we nog even naar de motoren. Nissan biedt in eerste instantie drie motoren aan: twee benzinemotoren (een atmosferische 1.0 van 73 pk en een 0.9 TCe met turbo van 90 pk) en een diesel (1.5 dCi van 90 pk). Alle motoren worden bij de lancering alleen aangeboden met een manuele vijfversnellingsbak, maar Nissan kondigde al een automaat aan. We vermoeden dat er nog andere motoren zullen volgen.

Onderweg getuigt de TCe van goede wil, vooral wanneer je hem voorbij 3.000 tpm duwt. Dan klinkt hij ruw en niet onaangenaam. Hij heeft weliswaar niet dezelfde souplesse als de kleine EcoBoost-driecilinder van Ford, maar hij kwijt zich eerlijk van zijn taak. Jammer dat hij niet de zachtste is bij lage snelheden en dat de versnellingsbak maar vijf verzetten heeft. De spreiding van de versnellingen doet de capaciteiten van de motor daardoor niet volledig eer aan.

De diesel verraste ons vooral door zijn… discretie. Zijn werkingsstilte wil niet zeggen dat hij afwezig is: hij is soepel en aanwezig in lage toeren en houdt vooral van het gebied tussen 2.000 en 2.500 tpm. Boven 3.000 tpm laat hij zich echter horen en is het tijd voor de volgende versnelling.

Geen blaasjes wijsgemaakt

Er zijn heel wat constructeurs die een dynamische auto beloven die in de praktijk eerder banaal blijkt te zijn. Maar Nissan ontgoochelt niet: de Micra vertoont een uitstekend weggedrag. Hij reageert levendig en evenwichtig, verandert uitstekend van richting, en gaat strak en efficiënt door de bocht. Kers op de taart: naast zijn perfecte stabiliteit komt zijn demping nooit oncomfortabel uit de hoek. Met zulk chassis hopen we een sportieve Nismo-versie te zien om zijn potentieel ten volle te benutten. Nissan heeft deze piste al bewandeld, maar nog geen beslissing genomen.

Prijs

De benzineversie van de Micra begint vanaf € 13.990. Er zijn maar liefst vijf afwerkingsniveaus, maar in tegenstelling tot de meeste Japanse auto’s kan je de Nissan grotendeels personaliseren via heel wat opties en verschillende packs. Dat hebben we te danken aan de productie in Frankrijk. De topversie, de dCi 90 met Tekna-afwerking, kost € 20.690.

Besluit

De “Europese” Micra weet meer dan ooit te verleiden. Zijn voorganger herken je er niet meer in, maar de revolutie doet hem goed en je kunt hem appreciëren voor wat hij biedt. Een compacte auto die levendig uit de hoek komt, technologisch mee is met zijn tijd en heel wat rijplezier biedt. De aantrekkelijke cocktail laat zijn smaak maar op één punt bederven: de interieurruimte achteraan.

“Bezoek

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.