Autosalon Brussel 2017
  • Hyundai Ioniq vs Toyota Prius: hybride tweestrijd
  • Hyundai Ioniq vs Toyota Prius: hybride tweestrijd

    toyota prius
    toyota prius
    toyota prius
    toyota prius
    toyota prius
    toyota prius
    toyota prius
    toyota prius
    toyota prius
    toyota prius
    toyota prius
    toyota prius
    toyota prius
    toyota prius
    toyota prius
    toyota prius
    toyota prius
    toyota prius
    toyota prius
    toyota prius
    toyota prius
    toyota prius

    Toyota heeft al meer dan twintig jaar ervaring met hybridetechnologie en blijft dus de onbetwiste leider op dat vlak. De groep Hyundai-Kia wordt echter een sterke uitdager om die hegemonie te doorbreken. Een duel tussen twee opvallende vertegenwoordigers van beide merken.
    • Hyundai Ioniq:

      • Beperkt reëel verbruik
      • Makkelijk te besturen
      • Verzorgde algemene presentatie
      • Ruime uitrusting vanaf basisniveau

       

      Toyota Prius:

      • Verbeterd rijplezier
      • Beperkt reëel verbruik
      • Uitrusting/verbeterde afwerking
    • Hyundai Ioniq:

      • Hoofdruimte achteraan voor grote passagiers
      • Enkele afwerkingsdetails (parkeerrem)
      • Toegang tot koffer (hoge laaddrempel)

       

      Toyota Prius:

      • Nog steeds “speciale” stijl
      • ESP-afstelling mist finesse
      • Weinig ergonomische parkeerrem
      • Weinig responsief touchscreen

    Sinds de lancering van de eerste generatie van de Prius in 1997 heeft Toyota al bijna vier miljoen exemplaren geproduceerd. Het zal Hyundai dus nog wat tijd kosten om dat cijfer met zijn nieuwe Ioniq te evenaren. Hyundai is echter van plan om snel een stevige positie in te nemen op vlak van elektrisch rijden, door zijn nieuwe ecokampioen meteen met drie aandrijvingen op de markt te zetten: hybride, plug-inhybride en 100% elektrisch. Desondanks houdt de Koreaan het bij een relatief sober koetswerk. Het lijkt in elk geval minder “geforceerd” dan dat van de vierde generatie Prius. Minder geforceerd, maar niet minder efficiënt: de Cx-waarde van de hybride Ioniq bedraagt met 0,24 exact evenveel als dat van de laatste generatie Prius. Futuristische looks laten zich dus niet alleen verklaren door aerodynamische eisen.

    Afwerking en uitrusting: gelijkspel

    Hyundai heeft zijn Ioniq rijkelijk uitgerust. Vanaf de basisversie heb je al recht op een navigatiesysteem, zeven airbags waaronder een voor de knieën, een adaptieve snelheidsregelaar, automatische klimaatregeling met twee zones, automatische noodremhulp, rijstrookassistentie, parkeersensoren vooraan en achteraan met achteruitrijcamera, inductielader voor je smartphone, xenonlichten enzovoort. Maar de Toyota Prius moet niet onderdoen: de laatste generatie volgt immers dezelfde tendens, met kleurenhead-updisplay, inductielader voor smartphones, en heel wat rijhulp gegroepeerd in het Toyota Safety Sense-pack. Aan boord doet alleen de parkeerrem met voetbediening nog denken aan de vorige eeuw. Maar dat is ook het geval bij de Ioniq.

    Comfort: punt voor Toyota

    De chauffeur aan boord van de Toyota zit 6 centimeter lager dan in de vorige Prius. Hij kijkt voortaan uit op een rechter stuur (20° in plaats van 24°). Ook de zichtbaarheid aan boord van de Japanner gaat erop vooruit, al strooien de A-stijlen en vooral de achterspoiler die de achterruit in twee deelt af en toe roet in het eten. Maar dat is ook zo aan boord van de Ioniq. Daar heb je dan weer geen ruitenwisser om de ruit schoon te maken bij het manoeuvreren. Onderweg filtert de Prius onregelmatigheden perfect. Iets beter dan de Hyundai zelfs, die stugger gedempt is. Beide auto’s hebben een uitstekende geluiddemping. Tot slot is de Koreaan iets korter dan de Japanner: 4,47 meter voor de Hyundai tegenover 4,54 meter voor de Toyota. Het koffervolume is ook iets kleiner: 443 liter tegenover 502 liter.

    Motor: punt voor Toyota

    De vierde generatie Prius behoudt de 1.8 VVT-i-benzinemotor met Atkinson-cyclus van 98 pk van het vorige model, maar Toyota heeft het rendement ervan flink verbeterd. De elektromotor levert iets minder vermogen dan die in de derde generatie (53 kW tegenover 60 kW). Het totale vermogen van de hybride aandrijflijn in de Prius zakt daardoor van 136 naar 122 pk. Maar in de meeste situaties komt hij vlotter uit de hoek, en dat is wat telt. De Hyundai Ioniq doet het op zijn beurt met een 105 pk sterke 1.6 GDI die werd herwerkt om ook op de Atkinson-cyclus te werken. Hij wordt ondersteund door een elektromotor van 32 kW, goed voor een totaalvermogen van 141 pk. De prestaties van beide kemphanen blijken niettemin relatief gelijkaardig. De Toyota-motor is in de praktijk iets zuiniger in gebruik: reken op een halve liter minder per 100 kilometer.

    Rijgedrag: punt voor Hyundai

    De Hyundai maakt echter het een en ander goed als het op rijplezier aankomt. Daar is zijn versnellingsbak met dubbele koppeling niet vreemd aan. Bij de hernemingen is de Koreaan overtuigender dan de Japanner. De Prius heeft aanzienlijk minder last van het kenmerkende “koffiemoleneffect” dan zijn voorgangers, maar de e-CVT-versnellingsbak, maar inhaal- en invoegmanoeuvres zijn minder aangenaam. Het algemene rijplezier van de Prius gaat echter wel in de goede richting: hij rijdt dynamischer en zijn vooras is snediger.

    Prijs: punt voor Hyundai

    De Toyota Prius kost aanzienlijk meer dan de Hyundai Ioniq, ondanks een iets minder gulle standaarduitrusting: € 30.310 tegenover € 26.899. Voor dat geld kan je bij Hyundai ook kiezen voor de rijkelijk uitgeruste Executive-versie (€ 29.899). De Toyota is daarentegen goedkoper in gebruik: in de praktijk mag je, zoals gezegd, rekenen op een halve liter minder per 100 kilometer.

    Besluit: gelijkspel

    Hyundai heeft met zijn Ioniq een sterk product in handen. De hybrideversie probeert niet zo fanatiek de laatste druppel te besparen als de Prius (het CO2-cijfer van die laatste ligt dan ook iets lager), maar kiest liever voor natuurlijk aanvoelend rijplezier. Aan boord vergeet je dus snel dat je met een hybride rijdt. De Ioniq zal dus in de smaak vallen bij klanten die nieuwsgierig zijn naar hybride rijden zonder er koste wat het kost alles op in te zetten. De Prius blijft de auto bij uitstek voor ecorijders.

    Tekst :

    Foto's : Jean-François Christiaens

    Geef je mening!

    Nieuws & tests