|
De Volvo V50 1.6D (1/2006) is mijn slechtste wagen ooit ! Ontelbare problemen mee gehad. In het begin vooral electronische, later zorgde de ene defecte component na de andere voor hetzelfde fenomeen zoals hierboven vermeld.
Dit is inderdaad een "noodprogramma" die, bij een defecte component, de motor dient te beschermen tegen beschadiging. Als je geluk hebt brandt er inderdaad een lampje van "motorstoring", soms vergezeld van een boodschap op de boordcomputer (meestal is dit dan : "anti-skid service vereist", de meest onbenullige boodschap ooit te lezen op je boordcomputer, want dit zegt de chauffeur niets, en ook de garagist niets, want dit kan gewoon een defect aan elke elektronische component van de wagen betekenen). Als je pech hebt, brandt er helemaal niets, en dan blijf je als bestuurder in het ongewisse, en kan je inderdaad nog maximaal 2500 a 3000 rpm halen, en met gehalveerd vermogen haal je met wind mee in bergaf nog net 120 km/u op de snelweg. Gaat het wat bergop, dan mag je al gelukkig zijn met 70 km/u. LEVENSGEVAARLIJK op een snelweg !!! Ik heb het ontelbare keren meegemaakt, en weet dus waar ik over spreek.
Bij mijn wagen zijn in 4 jaar tijd wegens problemen o.a. vervangen : * alle bedrading in de bestuurdersdeur * de luchtmassameter * 3x de EGR-klep (= uitlaatgasrecirculatieklep) * de turbo * de katalysator * de DPF * nokkenassensor * alle motordichtingen
Verder trekt de vermogen- en koppelkromme van de motor op niets. Onder de 2000 toeren heeft de motor totaal geen kracht, tussen 2000 en 3000 toeren lijkt het alsof je met een motor van 75 pk ipv 110 pk aan het rijden bent. Eens boven de 3000 toeren komt hij pas tot leven, maar sorry volvo, dat is veeeeel te laat. Vanaf dat ogenblik zuipt de motor ook alsof het een amerikaanse 6liter-V8 is ipv het eco-16-hondertje, zoals volvo het zo graag afschildert in zijn media-campagnes.
Ik heb nu recent wegens ALWEER problemen met mijn volvo, noodgedwongen 6 weken met een Ford Focus break gereden, ook met dezelfde PSA 1.6D motor, maar dan met 90 pk. In wezen is deze wagen voor pakweg 75% identiek aan de volvo V50, ware het niet dat Ford er wel in geslaagd is met de 90 pk versie een fantastische wagen neer te zetten. Hoe komt het dat dit in de Ford wel kan en in de (toenmalige) dochterauto Volvo niet ? De 90pk versie trekt veel beter op, heeft een zeer goede trekkracht in lage toeren, en verbruikt daarboven nog eens 1,5 liter/100km minder.
Ik zou hier een boek kunnen over schrijven, maar ga afsluiten met mijn gouden raad : koop nooit een volvo met 1.6D PSA motor !! Voor mij nooit nog een volvo, en zeker geen chineese versie meer.
|
|