Die uitspraak kan op twee manieren geïnterpreteerd worden:
- Er is geen directe uitstoot. En dan klopt het, 0,0 gram.
- We betrekken het volledige productieproces erbij. Maar foei, de wagens die we momenteel kopen worden ook enkel geafficheerd met uitstoot afkomstig van de verbranding. Dan kan je beginnen jammeren dat waterstof niet zo proper is, maar benzine en diesel nog minder. In deze discussie hebben zeer veel mensen moeite om objectief te vergelijken.
Vandaag nog een oude Koppen (19 januari dacht ik) gezien waarin het ging over elektrisch rijden (een Nissan Leaf in Knokke en een Tesla van een zakenman). Mijnheer Tesla beweert dat de zonnepanelen op zijn carport (in open veld) op jaarbasis 350 000 groene kilometers leveren.
Daar tegenover komt mijnheer de pief van AutoWereld af dat hij er niet tegen kan dat op elektrische wagens in het groot "0 gram uitstoot" hangt 'want dat klopt niet'... Sja...
Dan is Renault correcter, over de Zoe:
Citaat:
ZOE: 12 g/km / 62 g/km vergeleken met een Clio dCi 85pk: 132 g/km / 133 g/km
Ik vind de 85pk uitvoering niet meer terug in de brochure, maar als zelfs de Eco dci 110 maar 110 gram uitstoot, ga ik ervan uit dat Renault twee maal rekening houdt met productie en uitstoot ter plaatse. Zo hoort het dus.
Daarnaast kan je als particulier zonder problemen, en soms goedkoper dan 'grijze' stroom, groene stroom kopen. En dat heb je zelf in de hand. Dan bedraagt de uitstoot 0 gram, sowieso.
Hetzelfde geld niet voor waterstof, maar het resultaat alvast wel: je uitstoot is 0 gram. Waterstof kan je opwekken met kernenergie (niet groen) of groene energie: beide uitstootvrij. Goed vertegenwoordigd in België (de kernenergie), dus niet bepaalt een probleem. Buiten dat we in het buitenland onze energie moeten aankopen...
En puhpuh: wat zijn de gevolgen van diesel? Als jij ermee rijdt? En je buurman? En je dorp?