Amerikanen hebben altijd al een zwakke plek gehad voor kleine Britse merken: van rustieke MG’s tot weelderige Rolls-Royces en bloedmooie Jaguar XK120’s, ze vielen doorgaans allemaal in de smaak bij de inwoners van de VS. Toch waren er ook een paar duidelijke uitzonderingen, waaronder deze Austin A90 Atlantic.

20191209090503austin2.jpg

Austin, een ronkende Britse naam, stelde zijn A90 Atlantic eerst voor als een vierzitscabrio, met een naam die verwijst naar de Oceaan die hij moest oversteken om vers geld in het laatje te brengen. Het was 1948 en de auto nam resoluut afstand van het verleden. Om het publiek aan de overkant van de grote plas te kunnen verleiden, trok Austin alles uit de kast: chroom overal, rondingen zonder einde, een uiterst volledige uitrusting (hydraulisch bediende ruiten en dak) en zelfs een ‘panoramische’ voorruit. Onder de motorkap stak Austin een dikke 2.7-viercilinder met 88 pk. Daarna kwam nog een coupé met een al even verrassend uiterlijk…

20191209090504austin3.jpg

Gerecycleerde motor

Ondanks zijn moderne look wist de Austin A90 Atlantic nooit echt te overtuigen. De Amerikanen hadden namelijk al genoeg comfortabele coupés en cabriolets en bij hen was een V8 de norm. De dikke viercilinder van de Austin kun dus niet wedijveren met de dikke Yankee-blokken, en van de bijna 8.000 exemplaren die tot 1952 zijn gemaakt, gingen er maar 350 naar de Verenigde Staten. Een kleine troost: zijn dikke vierpitter heeft later de… Austin-Healey aangedreven, die wel heel succesvol werd bij Uncle Sam.

20191209090503austin1.jpg