Nadat Brussel op heel zijn grondgebied een lage-emissiezone heeft ingevoerd, wil nu ook Wallonië een vuist maken. De bedoeling is om het aantal oude vervuilende auto’s in het Waalse Gewest zo sterk mogelijk terug te dringen, zo lezen we in de Franstalige krant L’Echo. Volgens Waals minister van leefmilieu Carlo Di Antonio die door onze collega’s wordt geciteerd “moet snel een signaal worden gegeven. Investeren in een diesel is geen goede oplossing”.

Gedaan met diesel… en oude benzines

Let wel: de maatregel die afgelopen maandag is voorgelegd aan het Waals parlement zal pas in 2023 in voege treden. Vanaf dan worden de meest vervuilende auto’s stelselmatig uit het verkeer geweerd. Vanaf 2026 zullen enkel nog modellen met minstens een Euro 5-uitstootnorm in Wallonië de weg op mogen.

In 2028 schakelt het project nog een versnelling hoger, met een rijverbod voor alle diesels die de Euro 6-norm niet halen. Twee jaar later (2030) breidt het verbod uit naar zelfontbranders die niet Euro 6d Temp-conform zijn.

Uitzonderingen maar geen subsidies

Dat klinkt misschien schrikbarend, maar als je op het komende Salon van Brussel een nieuwe Euro 6-auto koopt, mag je daar nog… 11 jaar mee rondrijden. “De uitfasering wordt trapsgewijs ingevoerd tussen 2023 en 2030. Dat is langer dan de gemiddelde levensduur van een auto”, zo benadrukt Di Antonio.

Er wordt geen enkele subsidie voorzien voor wie een “schonere” auto zou kopen, maar er worden wel uitzonderingen ingepland voor auto’s die minder dan 3.000 kilometer per jaar rijden. En elke Euro 4-conforme auto die is gekocht voor 1 januari 2019 mag nog een zekere periode blijven rijden. De bedoeling daarvan is dat mensen die een auto hebben gekocht voor ze op de hoogte waren van het verbod niet voor het blok worden gesteld.