Met zijn dynamische kleedje en doordringende blik heeft de Mondeo Clipper een gespierde uitstraling. De elegante en vloeiende stijl geeft het geheel een statige look, maar we moeten erkennen dat dit deels ten koste gaat van de binnenruimte. Voor de benen van de passagiers is er veel plaats, maar de passagiers achterin moeten zich buigen wanneer de eigenaar gekozen heeft voor het grote panoramische dak. Ook de koffer is iets kleiner dan bij de grootste tenoren van het segment, met een volume van 500 liter onder het bagagescherm.
Hightechomgeving
In het interieur kan de Mondeo zijn leeftijd niet verbergen. Twee jaar is veel in de autowereld en terwijl de concurrentie ons verwent met verfijnde boordplanken heeft de Mondeo nog altijd een centrale console vol knoppen. De afwerking verbeterde in vergelijking met het vorige model, maar dat volstaat niet om te concurreren met de Duitse troepen.
De Mondeo compenseert dat met een hoogtechnologische uitrusting met Park Assist, een adaptieve ophanging, elektrisch verwarmde, geventileerde en masserende zetels, een verwarmd en elektrisch verstelbaar stuurwiel, adaptieve led-koplampen, dodehoekwaarschuwing, een rijstrookassistent en verkeersbordenherkenning. Het ziet er allemaal aantrekkelijk uit op papier en werkt vrij goed in de praktijk, maar de ergonomie laat te wensen over. Zoals een vriend die te graag opschept met wat hij allemaal verwezenlijkt heeft, trakteert de Mondeo jou op ‘gebieb’ en ‘getuut’, wat snel op de zenuwen begint te werken.
Motor
De 2.0 TDCi van deze test ontwikkelt 180 pk en 400 Nm. Een zwakkere versie van 150 pk staat ook in de catalogus, net als een 1.5 TDCi met 120 pk. Dit ‘grote’ blok is aangenaam in gebruik en met de Powershift-zestrapsautomaat wordt het gebrek aan koppel onderin goed opgevangen. De prestaties zijn ruim voldoende en maken het mogelijk om het fijn afgestelde chassis te benutten.
Uitstekend
Het is op dat vlak dat deze Ford scherp uit de hoek komt. De Mondeo is comfortabel en dynamisch en biedt het beste van twee werelden. Hij rijdt leuk en zelfs enthousiast wanneer je het tempo opvoert dankzij zijn levendige chassis met – wanneer je het uitlokt – een beweeglijke achtertrein. Deze grote jongen gaat dus wendbaar door scherpe bochten.
Het comfort wordt niet verstoord: de schokdemping filtert oneffenheden elegant weg en de motor klinkt gedempt. We vermelden ook de uitstekende zetels, zo comfortabel als een poef.
Budget
De Mondeo Clipper is beschikbaar vanaf 28.450 euro als diesel. De prijs stijgt lichtjes met de opties en sterkere motoren, maar niet exponentieel zoals bij de VW Passat. De Mondeo is dus aantrekkelijk geprijsd, maar biedt alleen de wettelijke minimumgarantie. Daar heeft de Hyundai i40 met 5 jaar garantie zonder beperking een sterk argument. Qua verbruik stelde onze testwagen zich tevreden met een gemiddelde van 6,8 l/100 km, vooral op snelwegen en – hoe kan het ook anders – geregeld in de file.
Conclusie
De Mondeo is nieuw op de markt, maar kan niet helemaal verbergen dat zijn concept al meer dan twee jaar oud is. Moet jou dat zorgen baren? Neen, want de uitrusting staat op niveau en op dynamisch vlak is de Mondeo leuk. Om de kinderen naar school te brengen en terug te keren via enkele binnenwegjes bestaat er niet veel beters.