Vandaag is het nog moeilijk voor te stellen hoeveel invloed Bill Mitchell in de jaren 60 en 70 bij General Motors had. Hij was baas van de designafdeling en vicepresident van GM, en zag zijn dromen vaak uitkomen in opdrachten voor de werknemers. Zoals deze ongewone conceptcar uit 1971.
Cadeau van Enzo
De conceptcar voor de Pontiac Firebird van de toekomst had zijn ontwerp te danken aan Jerry Palmer, een getalenteerd tekenaar met vooruitstrevende ideeën. Deels dankzij Enzo Ferrari zelf, kreeg Bill Mitchell gratis de V12 van de Daytona. De raceversie zowaar…
Automaat niet aangepast
Oorspronkelijk was de auto gekoppeld aan een Amerikaanse drietrapsautomaat die weinig overtuigde. Hij werd al snel vervangen door een manuele vijfbak van Ferrari zelf, die de auto veel beter lag. Dat leverde de Pontiac Pegasus een hoogstaand weggedrag en motorische verfijning op die Amerikaanse musclecars vaak niet hadden. Eigenlijk gaven alleen de vier uitlaatpijpen en het instrumentenpaneel van de Daytona weg wat er echt onder de kap zat.
V12 tot het einde
Bill Mitchell kreeg GM zover om hem de auto bij zijn pensioen mee te geven. Na zijn overlijden werd de Pontiac teruggegeven aan de designstudio van GM, waar hij vandaag nog altijd staat. De auto rijdt nog steeds perfect, en we kunnen ons perfect inbeelden dat er een GM-medewerker af en toe eens een ritje mee gaat maken rond de fabriek…