Jean-Francois Christiaens

30 JUL 2020

Vergeten model: Peugeot 309 GTI, beter dan de 205?

Bij de combinatie van “Peugeot”, “Youngtimer” en “GTI” denkt iedereen spontaan aan de 205 GTI. Het succes van dit “sterke nummer” was zo groot dat hij de andere GTI van het gamma in de schaduw zette. Nochtans had die zelf een paar sterke argumenten.

Het is een understatement om te beweren dat de geboorte van de 309 niet eenvoudig is geweest… Aanvankelijk was het model gepland voor het Talbot-gamma, maar omdat Peugeot plots besliste om dat merk te schrappen werd de middelgrote berline snel-snel hertekend om in het gamma te passen. Dat was ook maar logisch, want de 309 stond op het platform van de 205. De 309 kwam op de markt in 1985 en was behoorlijk modern, met voorwielaandrijving en een kofferklep, maar hij miste karakter.

20200730073843peugeot309gti.jpg

Peugeot reageerde gelukkig snel: een dik jaar na zijn lancering onthulde het merk al de GTI-versie. Die werd aangedreven door de gekende XU-viercilinder van 1,9 liter, die hier 130 pk ontwikkelde. Zijn prestaties waren schitterend: een top van meer dan 200 km/u en een sprinttijd van minder dan 30 seconden over de kilometer vanuit stilstand. Maar ondanks het ruimere interieur en het iets meer vergevingsgezinde rijgedrag dan zijn kleine broer kende de 309 GTI niet het succes van de 205 GTI.

20200730073857peugeot309gti.jpg

16 kleppen

In 1990 trok Peugeot het doek van zijn ultieme wapen: de 309 GTI 16. De 16 stond voor het aantal kleppen, die hem niet alleen een heel andere geloofwaardigheid gaven bij een tooggesprek, maar waardoor dappere XU er 160 pk uitperste bij 6.500 o/m. Deze scherpere motor gaf de 309 vleugels, waardoor hij voortaan aan 220 km/u over Duitse snelwegen kon stormen en in veel minder dan 8 seconden naar de 100 km/u kon sprinten.

20200730073818peugeot309gti.jpg

Dure vogel

De sportieve 309 was tot 1993 verkrijgbaar als GTI en als GTI 16. Vandaag zijn ze moeilijk te vinden op de tweedehandsmarkt. Ze werden tot een tiental jaar geleden scheef bekeken of getuned, toen ze voor minder dan 5.000 euro van eigenaar wisselden. Vandaag is er echter een publiek van kenners dat op zoek is naar een origineel model. Die mensen zijn bereid 10.000 tot zelfs 15.000 euro (voor een GTI 16) neer te tellen voor een exemplaar in goede staat. Opgelet: de versies met katalysator hebben een tiental pk minder te geven.

20200730073817peugeot309gti.jpg
Advertentie
Advertentie
Advertentie