Volvo onthult de Concept Recharge, die de hele toekomst van het Zweedse merk weergeeft. De regel is: beter met minder. Dat betekent dat al het overbodige geschrapt is. De Concept Recharge is gladder, beter uitgewerkt en van bij het begin bedacht als een elektrische auto. Alle stijlcodes van het merk zijn erin terug te vinden, maar dan met een veel betere stroomlijn. Hij is een voorafspiegeling van het toekomstige topmodel van de constructeur, de vervanger van de huidige XC90.
Een echte Volvo
Er is geen twijfel mogelijk dat dit een echte Volvo is. Een opvallend detail zijn de dagrijlichten die letterlijk opengaan om de koplampen te onthullen. Een functie met een sympathiek “waw”-effect dat we echter niet zo snel op een productiemodel verwachten.
Ook aan boord zien we de kenmerkende, pure stijl van het merk met een groot verticaal scherm in het midden. Alleen is het hier tot het uiterste gedreven en meet het liefst 15 duim. De conceptcar gebruikt verder een nieuwe versie van Android Automotive OS. Dat is eenvoudiger, beter geïntegreerd en overal beschikbaar: op het centrale scherm, het instrumentenbord en zelfs het head-updisplay. Deze software zal in alle toekomstige modellen van het merk te vinden zijn.
Veiligheid voorop
Zoals elke zichzelf respecterende Volvo is de Concept Recharge uitgerust met de jongste veiligheidstechnologie. Op het dak staat een LiDAR, die een centrale plaats heeft in de autonome rijfuncties. Het Zweedse merk wil verder de door de wagen verzamelde gegevens live verzamelen en verwerken. Ook dat is iets wat het in alle toekomstige modellen zal doen, op voorwaarde dat de klant daar op voorhand mee heeft ingestemd.
Nadat Volvo steeds meer zaken heeft ontwikkeld om de veiligheid van de passagiers te verbeteren richt de constructeur zich voortaan op technologie om een toekomst zonder aanrijdingen te bekomen. Dat is een straffe belofte, die het merk hoopt na te komen met behulp van kunstmatige intelligentie die alle gegevens in recordtijd kan verwerken.
Altijd verder, altijd sneller
Volvo maakt van de onthulling ook gebruik om meer te vertellen over zijn toekomst. Vanaf 2030 zal het gamma van de Zweedse autobouwer enkel nog premium en puur elektrische modellen kennen. Die zouden allemaal een dubbel zo groot rijbereik moeten hebben als vandaag terwijl de oplaadtijd zou moeten halveren. Dankzij in eigen huis ontwikkelde batterijen denkt Volvo over een paar jaar de grens van de 1.000 kilometer rijbereik te kunnen halen.?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: