1 Belg op 2 ziet zich hybride kopen

Het rijk van de diesel lijkt afgelopen: slechts 26% van de Belgen zou in 2017 een diesel als volgende auto kiezen, tegenover 54% in 2014.

  • Piette François
  • 24 juli 2017

Op vraag van Toyota voerde enquêtebureau Ipsos een peiling uit bij zowat duizend Belgen. Uit die peiling blijkt dat 44% van de Belgen zich een hybride ziet kopen als volgende auto. Elektrische auto’s scoren ook goed (21%), net als auto’s met alternatieve brandstoffen zoals waterstof en gas (respectievelijk 10% en 9%). Benzine zou 42% van de Belgen kunnen overtuigen. Diesel is de grote verliezer: slechts 26%, tegenover 54% drie jaar geleden.

Waarom hybride?

De eerste reden die de eventuele keuze van de Belgen voor hybride verklaart, is het ecologische aspect (64%), gevolgd door het beperkte brandstofverbruik (37%). De enquête peilde ook naar wat de potentiële kopers als de meest ecologische merken beschouwden. Daar voert Tesla de ranglijst aan (57%) voor Toyota (54%) en Lexus (28%). De Belg blijkt trouwens steeds meer vatbaar voor het ecologische aspect: 74% vindt het milieu van groot belang.

Verwarring

3 Belgen op 4 zien zich een Toyota kopen als hybride, maar heel wat respondenten zijn niet helemaal mee met de subtiele details van moderne motoren. Zo wijst de enquête op een “sterke stijging van het aantal Belgen dat geen specifieke voorkeur heeft voor een bijzonder type motor: 14%, tegenover 6% in 2014.”

Heel wat Belgen lijken het concept van een hybride auto ook niet helemaal te begrijpen: 38% denkt dat de aankoopprijs een groot bezwaar is. Dat hoeft niet noodzakelijk zo te zijn: sommige hybridemodellen kosten even veel als de niet-hybrideversies, en zijn gelijkwaardig uitgerust.

Hybride: plug-in of niet?

Hier wringt het schoentje: 44% van de Belgen denkt dat een hybride altijd moet worden herladen en 61% kent het verschil niet tussen een hybride en een plug-inhybride. De eerste laadt zichzelf op dankzij kinetische energie (bijvoorbeeld wanneer de auto remt), de tweede moet zijn batterijen opladen aan een stopcontact om het beste van zichzelf te geven. De eerste is vaak minder duur dan de tweede, maar heeft een veel beperkter elektrisch rijbereik (2 tot 4 kilometer, tegenover 20 tot 50 kilometer voor een plug-in).

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km