Gisteren voor sommigen, een eeuwigheid geleden voor anderen. 30 jaar geleden waren we in 1987, en de autowereld werd op zijn kop gezet door een buitengewone supercar: de Ferrari F40. Maar er waren ook gezinswagens, zoals de Peugeot 405.

1. Ferrari F40

Zijn naam verwees naar de 40ste verjaardag van het merk. Het was ook de laatste auto die werd afgetekend door “Il Commendatore”, Enzo Ferrari. Ferrari wilde zijn stempel drukken en is daarin geslaagd: de F40 was bij zijn lancering de snelste, krachtigste en duurste auto. Zijn 2,9 liter V8 biturbo produceerde 478 pk, waardoor de minder dan 1,1 ton wegende auto meer dan 320 km/u haalde en de 100 km/u na minder dan 4 seconden aantikte.

2. Alfa Romeo 164

Niet zo lang geleden zag je ze bij ons nog regelmatig. Vandaag begint de 164 langzaam onder de aandacht te komen van verzamelaars. De 164 was de eerste auto uit het Fiat-tijdperk, en brak met zijn voorgangers (de Alfa 6 en 90) door zijn voorwielaandrijving. Onder de motorkap kon je nog steeds kiezen voor de geweldige V6. Rationelere viercilinders en een 2.5 turbodiesel waren ook mogelijk.

3. Chevrolet Beretta

De Beretta was het kleine broertje van de Chevrolet Corvette en Camaro. Hij werd ook in dezelfde studio ontworpen. Deze coupé had zijn motor dwars voorin en dreef de voorwielen aan. In de VS was hij beschikbaar met een 2.3 viercilinder met 180 pk, waardoor hij de snelste voorwielaandrijver uit zijn tijd was. Hier in Europa kon hij vooral verleiden door zijn exotische looks en rijkelijke uitrusting.

4. Mazda 626

In 1987 presenteerde Mazda de derde generatie van zijn 6. Esthetisch was hij niet bijzonder origineel vergeleken met zijn voorgangers (hoekige vormen en drie volumes) maar hij was bijzonder stevig. In Europa was er een krachtigere versie met viercilinder met dubbele bovenliggende nokkenassen en 148 pk. Er volgden ook een break en een coupé.

5. Peugeot 405

De 405 is een van de grootste successen van Peugeot: 2,5 miljoen geproduceerde exemplaren, een ruim motoraanbod (van 65 tot 200 pk doorheen de jaren), een klassiek ontwerp en een uitstekend weggedrag. De 405 bleef negen jaar in de catalogus en zette zijn carrière daarna buiten Europa voort: in Egypte en Iran, waar hij geproduceerd werd door respectievelijk Wagih Abaza en Iran Khodro.

Verwante artikels

21/09/2017 Scoop: BMW X3 M

Nieuwe artikels

21/09/2017 Scoop: BMW X3 M
Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.