5 dingen die je niet wist over de klassieke Mini

De klassieke Mini is een begrip: meer dan 5 miljoen exemplaren tijdens een productie die liep tussen 1959 en 2000. De Mini heeft ook een uitzonderlijke geschiedenis en heel wat ingenieuze oplossingen. Vijf verrassende feiten!
  • Piette François
  • 28 december 2016

1. De Mini werd verkocht door verschillende merken!

Dankzij fusies en licenties werd de Mini verkocht met het label van een zestal merken: Austin, Morris, Rover, Riley, Leyland en zelfs Innocenti. In 1969 werd Mini een zelfstandig merk… voor in 1980 opnieuw als “Austin” verkocht te worden en in 1988 als “Rover”.

2. Hij is bijzonder ruim

De eerste versies met schuiframen zijn de ruimste, ondanks een lengte van minder dan… 3,3 meter. Omdat de motor zo compact was, kon 80% van de totale omvang van de auto besteed worden aan de passagiers. Alec Issigonis kwam op het revolutionaire idee om de versnellingsbak onder de motor te plaatsen en alles dwars te plaatsen. Het idee oogstte nadien steeds meer bijval in een tijd waarin gewone auto’s meestal achterwielaangedreven waren, met de motor achteraan.

3. Zijn bedenker wou geen sportversie

Vandaag is de meest iconische Mini de Cooper, maar die had eigenlijk het daglicht nooit mogen zien. Mini-bedenker Alec Issigonis wilde geen sportversie voor een auto die hij vooral voor de grote massa zag. Zijn vriend John Cooper kon hem evenwel overtuigen: met wielen op de vier hoeken, tandheugelstuur, voorwielaandrijving en beperkte gewicht beschikte de Mini over heel wat potentieel. Gelukkig maar, want hij haalde de overwinning binnen in de rally van Monte-Carlo.

4. De krachtigste Mini’s zijn niet de meest recente

Iedereen kent natuurlijk de Mini Cooper uit de jaren 90, met brede wielkasten en dito velgen. Met zijn 63 pk kon hij echter niet tippen aan de Cooper S uit de jaren 60, die een tiental pk meer had en aanzienlijk minder gewicht.

5. Hij telde heel wat varianten

Net zoals het huidige gamma had de klassieke Mini heel wat koetswerkvarianten. Van een tweedeurs berline tot break met houtafwerking (Clubman) via de chique Wolseley Hornet met gewijzigde voor- en achterkant.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km