De 6 beste supercars uit de jaren 90: hoeveel zijn ze vandaag waard?

Deze zes auto’s hebben een legendarische status. Ze zijn al even zeldzaam als krachtig. En in tegenstelling tot de huidige generatie supercars ontbreekt het hen volledig aan rijhulp…
  • Piette François
  • 02 juni 2017

Bugatti EB110: 500.000 tot 800.000 euro – 139 exemplaren

V12, 4 turbo’s – 3,5 liter – 560 tot 610 pk – 0-100 km/u in 3,3 seconden – 344 km/u

Begin jaren 90 verrees Bugatti uit zijn as dankzij het enthousiasme van een Italiaanse zakenman. Het bedrijf zocht de beste ingenieurs, vestigde zich in grote fabrieken en werkte aan toptechnologie: vierwielaandrijving, een 3,5 liter grote V12 met vier turbo’s en tot 610 pk voor de SS-versie. Aardverschuivende prestaties gecombineerd met een beheersbaar weggedrag.

Ferrari F50: 2,3 miljoen euro – 349 exemplaren

V12, atmosferisch – 4,7 liter – 520 pk – 0-100 km/u in 3,8 seconden – 325 km/u

De legendarische F40 opvolgen was geen eenvoudige klus. Ferrari zette dus de grote middelen in met een V12 uit de Formule 1, een uitbundig lijnenspel en een afneembaar dak. De laatste Ferrari-hypercar met manuele versnellingsbak, deze F50, met een geluid en sensaties die aan een racewagen doen denken.

Mercedes CLK-GTR: 2 miljoen euro – 35 exemplaren (alle versies samen)

V12, atmosferisch – 6,9 tot 7,3 liter – 619 tot 720 pk – 0-100 km/u in 3,2 tot 3,8 seconden – 344 km/u

In 1997 lanceerde Mercedes de straatversie van dit competitiemodel. Het FIA-reglement vereiste een productie van minstens 25 exemplaren en Mercedes paste zijn productiemodellen lichtjes aan: een toegenomen cilinderinhoud (6,9 liter), wat alcantara en leder en een wettelijke uitrusting. Voor de rest is dit een echt monster voor op de weg.

Porsche 911 GT1: 5 miljoen euro – 25 exemplaren

6 cilinders, boxer met 2 turbo’s – 537 pk – 0-100 km/u in 3,9 seconden – 308 km/u

Net als Mercedes moest Porsche eveneens minstens 25 exemplaren van zijn racewagen op de weg zetten om zijn 911 GT1 te homologeren. Het resultaat? Een ultieme 911, met bijna 550 pk, die zich weliswaar beter thuis voelde op circuit dan op plattelandswegen.

Jaguar XJ220: 300.000 euro – 277 exemplaren

V6, 2 turbo’s, 3,5 liter – 550 pk – 0-100 km/u in 3,8 seconden – 340 km/u

Jaguar kondigde een straatversie aan die nauw aanleunde bij zijn racemodellen, aangedreven door een geweldige V12. Uiteindelijk werden het maar half zoveel cilinders. De V6 biturbo had niet hetzelfde karakter, maar ontgoochelde zeker niet op vlak van prestaties: de “220” in zijn naam verwijst naar zijn topsnelheid in… mijl per uur. Te vermenigvuldigen met 1,6 dus.

McLaren F1: 11 miljoen euro – 106 exemplaren (alle versies samen)

V12, atmosferisch – 6,1 liter – 627 pk – 0-100 km/u in 3,4 seconden – 380 km/u

Als er één hypercar is die je moet onthouden, dan is het deze wel. De McLaren F1 herbergde voor die tijd uitzonderlijke technologie en originele elementen (drie zitplaatsen met de chauffeur centraal, gouden bekleding in het motorcompartiment om de hitte tegen te houden,…) en spreekt vandaag nog tot de verbeelding. De circuitversies van deze Le Mans-winnaar verschilden nauwelijks van de straatversies.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km