Mercedes-Benz
Na hem eerst te hebben gespot bij Mercedes, lijkt de volledig elektrische tegenhanger van de C-Klasse nu zijn wintertests te ondergaan.
Volkswagen is zelden de eerste om een nieuw segment aan te boren, maar verovert het wel meteen als het zijn intrede doet. Kijk maar naar de Tiguan… Deze T-Roc is met zijn 4,23 meter een mini-Tiguan die er iets speelser uitziet. Het motorgamma en de uitrustingsmogelijkheden zijn bijzonder uitgebreid. In tegenstelling tot heel wat andere modellen uit het compactere segment is hij ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving.
Dit is de kleinste SUV van het Tsjechische merk, maar de vervanger van de Yeti is toch 4,38 meter lang. Daarmee concurreert hij met de Seat Ateca, VW Tiguan en Nissan Qashqai. Naar goede Tsjechische gewoonte is hij bijzonder ruim, en de Karoq beschikt over een moderne veiligheids- en multimedia-uitrusting.
Deze 4,14 meter lange stadsrakker is geen tweelingbroer van de Hyundai Kona. Die zoekt het hogerop, terwijl de Stonic meer op een stadspubliek mikt dat een leuke auto zoekt. Geen vierwielaandrijving, maar je krijgt wel een gulle standaarduitrusting.
Citroën maakt jacht op de Renault Captur. De C3 Aircross is een leuke en praktische auto, die weliswaar niet de typische “airbumps” krijgt van de recentste Citroën-modellen. De 4,15 meter lange Fransman heeft heel wat personalisatiemogelijkheden: naar verluidt zijn er 90 mogelijke combinaties tussen koetswerkkleur, dak, velgen en interieuraankleding.
Hoewel de vraag naar vierwielaandrijving in het segment van de kleine SUV’s (het B-segment) klein is, houdt dat Hyundai niet tegen om van de Kona een echte terreinwagen te maken. De Kona mikt daarnaast op een hoger segment met motoren van 115 tot… 177 pk.
Met de Ateca is Seat er eindelijk in geslaagd om uit de rode cijfers te geraken. De kleine broer, de Arona, moet die tendens verderzetten. Met een lengte van 4,14 meter sluit hij aan bij de Ibiza, maar hij is wel 10 centimeter hoger. Dankzij de VW-groep beschikt deze Seat over heel wat motoren, maar niet over vierwielaandrijving.
Dit is niet de I-Pace, de elektrische SUV die Jaguar volgend jaar wil lanceren. Dit model is net geen 4,4 meter lang en mikt op de BMW X1 en Mercedes GLA. Net als die laatste drijft hij in zijn basisversies de voorwielen aan. Jaguar belooft heel wat interieurruimte en een dynamisch weggedrag dat aan de Jaguar-vereisten voldoet.
De Grandland X is net geen 4,5 meter lang en vloeit voort uit de samenwerking tussen Opel en Peugeot. Dat betekent dat hij het uitstekende platform van de 3008 overneemt, net als zijn motoren. De presentatie is echter iets klassieker, zoals het een Germaans product betaamt. De Opel scoort goed op alle vlakken, maar biedt een beperkt motorgamma en doet het zonder vierwielaandrijving.
Na hem eerst te hebben gespot bij Mercedes, lijkt de volledig elektrische tegenhanger van de C-Klasse nu zijn wintertests te ondergaan.
De Nissan Qashqai krijgt een facelift voor 2024. De compacte SUV geniet van nieuwe technologie en een sterk vernieuwd design, dat zijn inspiratie haalt bij de oude Japanse krijgers.
Na eerst de versie met de Nettuno-V6 te hebben onthuld, is de Maserati GranCabrio er nu ook als volledig elektrische Folgore.
De Italiaanse regering had het niet zo voor het idee dat Alfa Romeo de naam van de hoofdstad van Lombardije zou gebruiken voor zijn compacte SUV.