Audi had het al aangekondigd, en dit is het resultaat. Momenteel gaat het nog om een conceptcar, maar het productiemodel zal er snel aankomen. De Q8 is de nieuwe mastodont van Audi, en lijkt een grotere en krachtigere Q7 coupƩ te worden.

Hij is meer dan 5 meter lang en meer dan 2 meter breed. Voeg daar nog een imposante grille aan toe en je krijgt een model dat niet onopgemerkt passeert. Ondanks de kolossale afmetingen zegt Audi dat het “slechts” om een vierzitter gaat (met weliswaar ruime plaatsen) en een koffer van 630 liter.

Up-to-date

Audi toont een uiterst doordacht interieur. De “Virtual Cockpit”, het digitale instrumentenpaneel, schakelt een versnelling hoger, met een nieuwe weergave die het meest essentiĆ«le toont. Het head-updisplay valt op door zijn “analoog contact”, dat de belangrijkste informatie rechtstreeks voor de neus van de chauffeur in de echte wereld projecteert. Zo kan een pijl van het navigatiesysteem rechtstreeks op het wegdek geschilderd te zijn. Alle andere schermen zijn touchscreens.

Hybride

Onder de motorkap plaatst Audi een hybride aandrijving met een verbrandingsmotor, een 3.0 V6 TFSI van 333 pk en 500 Nm, en een elektromotor van 100 kW (136 pk) en 330 Nm. Die combinatie drijft de vier wielen aan via een achttrapsautomaat. Het gecombineerde vermogen bedraagt volgens Audi 448 pk (330 kW) en 700 Nm. Daardoor zou hij 0-100 km/u afleggen in 5,4 seconden en een topsnelheid halen van 250 km/u. Dankzij een batterij van 17,9 kWh bedraagt zijn 100% elektrische rijbereik 60 kilometer.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.