Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Amerikaanse constructeur Ford en Duitse constructeur Volkswagen willen een alliantie aangaan om samen auto’s te ontwikkelen. In een eerste fase willen beide merken samen bedrijfsvoertuigen bouwen. Voorlopig kopen beide bedrijven zich niet bij elkaar in, zeggen Ford en Volkswagen in een gemeenschappelijke verklaring.
Ford en VW bevestigen een alliantie te bespreken waarbij beide merken samen nieuwe technologieën zouden ontwikkelen en nieuwe voertuigen zouden gaan produceren. In de eerste plaats denken Ford en Volkswagen aan bedrijfsvoertuigen.
Een samenwerking zou beide merken onder meer helpen te beantwoorden aan strengere uitstootnormen voor bedrijfsvoertuigen, zo liet de CEO van Volkswagens bedrijfsvoertuigen, Eckhard Scholz eerder al weten aan persbureau Bloomberg. Lichte bedrijfsvoertuigen moeten bijvoorbeeld tegen 2020 dezelfde maximale CO2-uitstoot halen als personenwagens, hoewel bestelwagens door hun vorm een grotere aerodynamische weerstand hebben.
Beide partijen beklemtonen in hun verklaring dat het nog om verkennende gesprekken gaat, maar dat er geen aandelen zullen worden overgekocht. Daarmee zouden Ford en Volkswagen niet dezelfde weg opgaan als de alliantie tussen Renault, Nissan en Mitsubishi of de overname van Opel door het Franse PSA. Die laatste kende zijn oorsprong immers ook in een samenwerking om bedrijfsvoertuigen en SUV’s te bouwen.
Zo’n vaart zal het bij Ford en Volkswagen niet lopen, menen specialisten: hoewel er een tijdje geleden geruchten opdoken dat Ford zich net als General Motors uit Europa zou terugtrekken, staat Ford met zijn Transit-gamma sterk op de Europese markt. Daarnaast maakt de Amerikaanse constructeur meer winst dan Opel voor de overname door PSA. Constructeurs werken voor bedrijfsvoertuigen bovendien wel vaker samen: tot enkele jaren geleden ontwikkelde Volkswagen zijn grote Crafter bijvoorbeeld samen met Mercedes. Die samenwerking eindigde twee jaar geleden.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.