Ben je ook zo gedesillusioneerd wanneer je een artikel leest over de onderhoudskosten van legendarische superwagens? Lijkt de droom om met een legende de baan op te kunnen gaan verder weg dan ooit? Niet getreurd, want je kan wel degelijk een icoon op vier wielen aanschaffen zonder dat je een nieuwe hypotheek moet afsluiten. Je moet dan wel een aantal toegevingen doen op vlak van prestaties. Welkom in de wondere wereld van de 2CV.

 

Eind jaren ’30, wanneer Citroën net onder de controle van Michelin staat, heeft de autofabrikant een geniaal idee. Citroën wil een TPV (Très Petite Voiture) ontwikkelen die de lagere sociale klasse mobiel moet maken. Het lastenboek valt samen te vatten als ‘vier plaatsen onder een paraplu’. Concreet hield dat in dat in de wagen vier personen moest kunnen zitten, het vermogen mocht niet groter zijn dat 2 fiscale pk’s (vandaar zijn naam) en hij moest 50 kg aan bagage kunnen vervoeren.

De Tweede Wereldoorlog zorgt ervoor dat het project in de ijskast wordt gestopt, maar niet voor lang. In 1948 stelt Citroën op het salon van Parijs de 2CV officieel voor. De vraag naar de wagen is zo groot dat een exemplaar kunnen kopen een heuse kruisweg is. De klanten werden uitgekozen en de wachttijden lopen op tot 5 jaar! Het begin van een legende op vier wielen…

In de beginjaren was een 2CV uitgerust met een tweecilinder van 375 cc die 9 pk ontwikkelde. De laatste versies hadden een motorblok van 602 cc en konden over 29 pk beschikken.


Hoeveel?

Hij mag dan erg goedkoop zijn in het gebruik, dat geldt daarvoor niet per se voor de aankoop ervan. De prijzen voor een “eend” zijn de laatste jaren gestaag gestegen al komt de Citroën regelmatig terug in de advertenties. Dat kan ook moeilijk anders gezien er van dit model tussen 1948 en 1990 een slordige 5 miljoen exemplaren werden gebouwd. Onder 4.500 euro zul je echter moeilijk eentje in goede staat vinden. Voor zo’n exemplaar tel je al snel 6.000 euro neer. En voor een 2CV die gerestaureerd is naar nieuwstaat, moet je al 15.000 euro betalen. De eerste modellen - zeg maar, tot 1962 ongeveer - richten zich naar de pure liefhebbers, voor wie de traagheid van het bestaan geen probleem vormt.


Economisch

Vanuit economisch standpunt is de 2CV een topper. De extreme karigheid van zijn uitrusting is immers de beste garantie op betrouwbaarheid. Je hoeft je geen zorgen te maken over de mogelijkheid dat je elektrisch bedienbare raam hapert, of de stuurbekrachtiging het zou laten afweten aangezien de wagen dat allemaal niet had. Dat wil niet zeggen dat hij geen nood heeft aan een regelmatig onderhoud. Het goede nieuws is dat iedereen die gereedschap kan vasthouden ook in staat is om aan de 2CV te kunnen sleutelen.

De motorconstructie is al behoorlijk op leeftijd dus dat houdt wel in dat de olie regelmatig vervangen moet worden: elke 5.000 km of een keer per jaar. Geen paniek: 2,3 liter olie en een filter van 3 euro volstaan. De bougies moet je elke 15.000 km vervangen, maar het zijn slechts twee stuks en ze kosten 2,5 euro per exemplaar. Vergeet ook niet om jaarlijks of elke 20.000 km de versnellingsbak van nieuwe smering te voorzien. Voor een iets betere gemoedsrust raden sommige specialisten aan om elektronische ontsteking de plaatsen.


Onderdelen

Een grote Meccano, daar lijkt de 2CV soms nog het meest op. Met een schroevendraaier en een steeksleutel kun je aan de hele wagen werken. Wat de panne ook moge zijn, je zal er niet gauw een financiële kater aan overhouden: 90 euro voor een koppeling, 80 euro voor een uitlaat, 40 euro voor een veerpoot, 40 euro voor een set remschijven, 12 euro voor remblokken, 170 euro voor een motorkap en zelfs 1.500 euro voor een volledig gereviseerde motor! Vier banden vervangen kost ongeveer 400 euro als je voor rubber van goede kwaliteit kiest. Alle onderdelen zijn erg eenvoudig te vinden, zeker voor de meer recente modellen, maar de kwaliteit van sommige after market spullen zijn soms van bedenkelijk niveau.


Conclusie

“Dit is geen wagen, maar een manier van leven”: deze slogan van de 2CV slaat de nagel op de kop. Achter het stuur van een 2CV leef je anders, ver van de files op de autosnelwegen of de paranoia voor een mobiele flitspost. Met deze Citroën herontdek je je omgeving en je kan dat meteen met z’n vieren doen. Het is een perfect medicijn tegen de dagelijkse stress en rat race. Betrouwbaar, economisch meer dan verantwoord en eenvoudig om te hebben en te houden. Alleen de aankoopprijs van deze legende kan even prikken.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.