Betaalbare sportwagen: Mazda RX-7 (1978-1985)

Na de oliecrisis van 1973 moest je wel gek zijn om in de wankelmotor te blijven geloven. Die lustte namelijk heel wat benzine (en olie) en werd door heel wat constructeurs aan de kant geschoven ten voordele van traditionele motoren. Behalve door Mazda.

  • Piette François
  • 05 juli 2017

Beperktere afmetingen, minder bewegende delen, geen trillingen en minder gewicht: met zulke voordelen was het logisch dat de wankelmotor (Wankel is de naam van de uitvinder) in de jaren 60 bijzonder populair was. Maar in de praktijk was de balans minder rooskleurig: de dichtheid van de motor zorgde voor een hoog olieverbruik, de algemene betrouwbaarheid was nogal willekeurig en de motoren lustten vooral meer benzine dan traditionele motoren.

Japanse Porsche 924?

Mazda geloofde er nochtans altijd in. Na enkele eerste pogingen, onder meer met de Cosmo 110S, stortten de Japanners zich in het avontuur met een sportwagen voor een breed publiek en looks die gebaseerd waren op de Porsche 924. Deze RX-7 bevatte traditionele elementen (vierversnellingsbak, starre achteras,…) maar onder de motorkap stak een wankelmotor van 2,3 liter en 105 pk. Die werd lager en naar achteren geplaatst, waardoor het gewicht mooi verdeeld werd.

Evoluties

In 1981 verscheen er een evolutie van de RX-7, de “FB”. Naast een licht gewijzigd en moderner uiterlijk kreeg hij een krachtigere motor (115 pk) en stevigere remmen. Dat model maakte in 1985 uiteindelijk plaats voor een nieuwe generatie, de FC.

Waarom niet?

Vergeleken met klassieke sportwagens bood de RX-7 een originele motor met originele soundtrack, een efficiënt weggedrag (op goede wegen) en uiteraard een volledige uitrusting. Voldoende voor de liefhebbers? Helaas niet: hoewel de RX-7 succesvol was in Japan, is een exemplaar in goede staat vinden in Europa een bijna onmogelijke opdracht.

Enkele bedenkingen

Een RX-7 kopen is op zich niet moeilijk: de auto is zeldzaam maar niet onvindbaar, ook bij ons. Geld is ook niet het probleem, want voor minder dan € 7.000 kan je een exemplaar in mooie staat vinden. Let wel op roest, de grote vijand van deze auto.

Het probleem is het gebruik: een wankelmotor geeft er na 150.000 meestal de brui aan, of zelfs daarvoor al. Een revisie is complex en duur, wegens een gebrek aan specialisten. Wen ook maar aan bepaalde beperkingen van de motor, zoals een systematische check van alle niveaus voor elk vertrek en een gebrek aan koppel in lage toeren.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km