Het verhaal lijkt bijna te mooi om waar te zijn: een Ferrari Daytona met unieke specificaties mag uit zijn Japanse garage buitenkomen voor het eerst in bijna… 40 jaar!





De Daytona is ongetwijfeld een van de meest gekende modellen van het merk uit Maranello. Van de magnifieke GT zijn tussen 1969 en 1973 meer dan 1.200 exemplaren gebouwd, waarvan er 5 voor de racerij waren ontwikkeld en een koetswerk in aluminium hebben gekregen. Er was echter een uitzondering: er is één exemplaar met aluminium koetswerk gemaakt voor gebruik op de openbare weg. Net dit exemplaar, de dertigste Daytona ooit, wordt door RM Sotheby���s geveild. De auto is gekend bij een handvol merkhistorici en leefde verborgen in een Japanse schuur…

Het land van de rijzende zon

De auto is gemaakt in 1969 en heeft nog zijn plexiglazen voorruit en elektrische ruiten. In september van datzelfde jaar werd hij gekocht door een zeker Luciano Conti, de oprichter en auteur van het tijdschrift Autosprint, uit Bologna. In juli 1971 werd de auto uitgevoerd naar Japan. Een plaatselijke Ferrari-dealer hield hem een tijdje bij en leende hem aan het tijdschrift Car Graphic, dat er een zeer enthousiast artikel over schreef. Tussen 1975 en 1978 veranderde de auto nog een paar keer van eigenaar tot hij uiteindelijk in 1980 terechtkwam bij Makoto Takai. Die stalde hem in een schuur en behoedde hem bijna 40 jaar lang voor indiscrete blikken…

Duivels dilemma…

In juni 2017 werd de auto opgedoken en bekeken door een afgevaardigde van het merk, die bevestigde dat de nummers van het chassis, de versnellingsbak, het koetswerk en de motor overeenkomen. De auto is dus perfect authentiek, op een paar kleine verbeteringen na die zijn aangebracht door de opeenvolgende Japanse eigenaars. Deze Daytona met 36.390 kilometer is dus een volledig uniek exemplaar van de reeks. Hij wordt op 9 september geveild op het evenement “Leggenda e Passione” van RM Sotheby’s, waar uitsluitend producten uit Maranello worden aangeboden, en moet naar schatting 1,4 à 1,7 miljoen euro opbrengen. De toekomstige eigenaar kan dan zelf nog uitmaken of hij hem volledig wil restaureren of hem in zijn huidige staat wil bewaren.





Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.