De bouw van het nieuwe voetbalstadion op de Heizel in Brussel roept veel vragen op bij de organisatoren van grote evenementen, zoals het autosalon. Ze vragen dringend een onderzoek naar de mobiliteit in de omgeving.

Afgelopen vrijdag vonden gelijktijdig de EK-kwalificatiewedstrijd België-Andorra en de avondopening van het voedingssalon plaats op de Heizel. Het werd een fiasco voor het voedingssalon: slechts één derde van de verwachte bezoekers kwam opdagen, wellicht door de files veroorzaakt door de toeschouwers van de wedstrijd of uit vrees dat Brussels Expo onbereikbaar zou zijn.

Brussels Expo ontvangt elk jaar bijna 2,5 miljoen bezoekers van allerlei beurzen. De grootste evenementen worden georganiseerd door autofederatie Febiac (het autosalon) en het bedrijf FISA (Batibouw, voedingssalon, Cocoon, vakantiesalon). Zij grijpen het voorval van vrijdag aan om een oproep te lanceren: er is binnen de toekomstige bouwplannen voor de Heizel nog geen ernstig onderzoek verricht naar de impact op de mobiliteit.

Kafka?

“Wie kan er verzekeren dat een avondopening van een grote beurs (avondopening die tot 25.000 bezoekers lokt) in de toekomst zonder problemen gelijktijdig georganiseerd kan worden met een voetbalwedstrijd (met tot 60.000 toeschouwers)? En wat als er dan ook nog eens een belangrijk concert plaatsvindt in de nieuwe zaal van Paleis 12 (met ruimte voor 15.000 toeschouwers)?”, aldus Febiac en FISA in een gezamenlijk persbericht.

“De situatie zal er bovendien niet op verbeteren met het project NEO, dat bestaat uit de bouw van een gigantisch winkelcentrum op de site, alsook een convention center, waar de Europese raden zouden moeten plaatsvinden. Kafka zou zich geen situatie kunnen inbeelden die een hogere mate van verzadiging van de hele zone tot gevolg zou kunnen hebben. Tot op heden heeft nog niemand deze kwestie bestudeerd”, klinkt het.

Parking

Ook het aantal parkeerplaatsen baart zorgen: “Hoeveel parkeerplaatsen, van de 10.000 plaatsen die vandaag beschikbaar zijn op Parking C, zullen er tijdens deze werkzaamheden toegankelijk blijven? Hoeveel parkeerplaatsen zullen er na de werkzaamheden overblijven, om piekmomenten, waarop er gelijktijdig verschillende activiteiten plaatsvinden op de site, op te vangen? Wie zal de parkings in de toekomst beheren?”

Febiac en FISA luiden de alarmbel en zeggen dat ze niet langer in onzekerheid kunnen blijven over de beschikbaarheid van parkeerplaatsen op Parking C tijdens de werkzaamheden, noch over de afwezigheid van een mobiliteitsplan voor de toekomstige Heizelvlakte.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.