Maserati
Na eerst de versie met de Nettuno-V6 te hebben onthuld, is de Maserati GranCabrio er nu ook als volledig elektrische Folgore.
Meer dan 30 jaar geleden, in 1984 om precies te zijn, wilde Ferrari zich graag onderscheiden door een project te lanceren volgens de ‘Groep B’-normen van de FIA. Het doel? Een monster bouwen dat zowel in de race als op de weg tot een echte mythe zou uitgroeien. En zo zag de 288 GTO het levenslicht...
Volgens de voorschriften van de FIA moesten er minstens 200 exemplaren geproduceerd worden. Uiteindelijk zou Ferrari gezien het succes er nog 72 stuks bovenop doen. De wagen was in staat buitengewone prestaties neer te zetten: extreem licht (1,2 ton) en aangezet door een V8 biturbo met 400 pk kon hij in 4,8 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur spurten. Zijn topsnelheid: een magische 300 kilometer per uur. Voor die tijd ongeziene cijfers...
Maar wanneer de competitieversie bijna klaar was, besliste de FIA om de Groep B-divisie op te heffen. Reden: het hoge aantal dodelijke ongevallen. De rallywagens werden ondergebracht in musea, net als de competitieversie van deze 288 GTO. Niet onbelangrijk: uitendelijk zou deze wagen als basis dienen voor een zekere... F40.
Dit exemplaar werd nieuw verkocht in Japan, aan een zeker meneer Yoshiho Matsuda. Een belangrijk verzamelaar van Ferrari, want hij bezat, onder andere, niet minder dan 250 GTO’s. De 288 GTO deed voor hem zelfs af en toe dienst als dagdagelijkse wagen. Nochtans stond er niet eens 9.500 kilometer op de teller in 2010. Op deze datum werd het voertuig naar de Verenigde Staten gestuurd, waar het nu voorgesteld wordt op de veiling van RM Sotheby’s. De geschatte waarde? Meer dan 2 miljoen euro!
Na eerst de versie met de Nettuno-V6 te hebben onthuld, is de Maserati GranCabrio er nu ook als volledig elektrische Folgore.
De Nissan Qashqai krijgt een facelift voor 2024. De compacte SUV geniet van nieuwe technologie en een sterk vernieuwd design, dat zijn inspiratie haalt bij de oude Japanse krijgers.
De Italiaanse regering had het niet zo voor het idee dat Alfa Romeo de naam van de hoofdstad van Lombardije zou gebruiken voor zijn compacte SUV.
Na hem eerst te hebben gespot bij Mercedes, lijkt de volledig elektrische tegenhanger van de C-Klasse nu zijn wintertests te ondergaan.