Fiscale hervorming: de 3 slechte keuzes van de regering-Michel op vlak van groene mobiliteit

De hervorming is onnodig streng en radicaal anti-ecologisch. Eigenaars van plug-inhybrides betalen er voornamelijk de kosten van. Deze nieuwe fiscale hervorming wordt een gepeperde rekening voor wie hoopte te profiteren van de fiscale voordelen van een plug-inhybride.

  • Piette François
  • 18 oktober 2017

De krant L’Echo kon het wetsontwerp inkijken dat het VAA (voordeel alle aard) en de fiscale aftrekbaarheid van auto’s zal beperken. De wet zou vanaf 2020 in werking treden, maar zal betrekking hebben op alle auto’s die sinds 1 januari 2018 zijn ingeschreven. Als je dus een plug-inhybride hebt besteld die na die datum wordt geleverd, ben je er dus aan voor de moeite. Of je moet uitwijken naar dealerstocks of… diesels.

1. Zowat alle plug-inhybrides worden duurder

Het principe is eenvoudig. De regering zet de jacht in op wat ze “fake hybrides” noemt. Auto’s die volgens de regering speciaal ontworpen zijn voor de fiscale voordelen. De nieuwe regel baseert zich op de verhouding tussen de grootte van de batterij en het gewicht van de auto. Als die verhouding gelijk is aan of groter dan 1 kWh per 100 kilogram, profiteert de auto van voordelen op basis van zijn uitstoot. Als de verhouding kleiner is, dan zal de auto even zwaar worden belast als zijn equivalent met verbrandingsmotor (de regering bepaalt trouwens dat equivalent). Als er geen equivalente versie is, wordt de uitstoot vermenigvuldigd met drie.

In de praktijk heeft dat een gigantisch effect op zowat alle plug-inhybrides. Een auto van twee ton moet dus een batterij van 20 kWh hebben om aftrekbaar te blijven. Dat is nooit het geval: de gemiddelde batterij is iets minder dan 10 kWh sterk, het gewicht net iets boven twee ton. Een Mercedes GLC 350e zal niet langer 100% fiscaal aftrekbaar zijn, maar 75%. Het jaarlijkse voordeel alle aard stijgt van € 1.913 naar € 5.021. Een BMW X5 xDrive40e krijgt nog een groter verschil: zijn jaarlijkse VAA stijgt van € 2.580 naar € 8.301. De aftrekbaarheid daalt van 90% naar 60%.

Toegegeven, heel wat klanten kopen een hybride om van de premies te profiteren en gebruiken hun auto niet optimaal door hem niet zo vaak mogelijk op te laden. Een chauffeur die dat wel doet en die dagelijks niet meer dan 50 kilometer rijdt (een afstand die de meesten onder ons ook niet halen) kan daardoor wel een verbruik halen van minder dan 5 l/100 km. We begrijpen de redenering van de regering wel, die deze dure pk-monsters met een “groen geweten” wil aanpakken. Toch is het in een tijd waarin iedereen moord en brand schreeuwt over de diesel niet aangewezen om hybrides en verbrandingsmotoren op dezelfde manier te behandelen. Gelukkig raakt de regering niet aan de niet-oplaadbare hybrides zoals de Toyota Prius.

2. Elektrische auto’s worden strenger bestraft

De aftrekbaarheid van elektrische auto’s daalt van 120% naar 100%. Het verschil tussen een 100% elektrische auto en een niet-oplaadbare hybride (zoals de Toyota C-HR) bedraagt daardoor nog maar 10%. Een klein verschil om het gebrek aan rijbereik, de laadbeperkingen en de hoge prijs van elektrische auto’s te compenseren.

3. De regering biedt geen alternatief

Welke keuze heeft de klant dan nog? De keuze tussen elektrische auto’s die nog te duur zijn en nog steeds een te beperkt rijbereik hebben, en plug-inhybrides die de regering nu in het vizier neemt. De gemiddelde chauffeur moet dus bijna zijn toevlucht nemen tot auto’s met… verbrandingsmotor. Een toppunt voor een maatschappij die verbrandingsmotoren wil uitfaseren wegens te hoge uitstoot. Wallonië wil bijvoorbeeld de diesel bannen tegen 2030, Vlaanderen wil uitstootneutrale auto’s tegen 2035. Een samenhangend beleid ontbreekt dus. En het openbaar vervoer heeft de oplossing helaas ook niet.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Source ©: L'Echo.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km