Geflopt model: Alfa Romeo Arna, de schenenschopper

De Arna was het schoolvoorbeeld van een slecht goed idee: een veelbelovend basisconcept dat in de praktijk een financiële ramp werd.

  • Piette François
  • 02 juni 2017

In 1980 ondertekenden Alfa Romeo en Nissan een samenwerkingsakkoord. De Japanners wilden binnen op bepaalde Europese markten en Alfa Romeo wilde een product in een competitief segment. In 1983 ontstond daardoor de Arna, de “Alfa Romeo Nissan Autoveicoli”. De auto nam het koetswerk van een Nissan Cherry en technische onderdelen van een Alfa Romeo. Het idee was om een betaalbare auto te ontwikkelen, dus Alfa Romeo vereenvoudigde het onderstel ietwat. De Arna werd als driedeurs en vijfdeurs geproduceerd in de Italiaanse fabrieken van Pratola Serra.

Technisch

Het mechanische gedeelte kwam grotendeels van de AlfaSud. Dat betekent dus geweldige viercilinder boxermotoren met een cilinderinhoud van 1,2 liter tot 1,5 liter voor de Ti-versie. Met 95 pk haalde die laatste 180 km/u! Met een gewicht van minder dan een ton was deze bruisende motor bijzonder levendig. Het chassis was minder geëvolueerd dan dat van de AlfaSud, maar kon zich sterk houden naast de concurrenten uit zijn tijd.

Goed op papier, maar…

Bij de presentatie op het salon van Frankfurt in 1983 waren de voortekenen niet gunstig: de vaste klanten vonden hem te banaal, de Alfisti schreeuwden moord en brand en Alfa ging zelf uit van een weinig rendabele operatie: de investeringen in de fabriek leken aartsmoeilijk terug te verdienen.

Vandaag

Een Arna kopen doe je vandaag voor zijn zeldzaamheid en zijn motor. Voor het koetswerk moet je het alleszins niet doen. Toch hebben Japanse koetswerken een groot voordeel: ze roesten veel minder dan Italiaanse. Dat wil niet zeggen dat hij helemaal geen risico loopt op roest, integendeel. De motoren zijn levendig en stevig, maar moeten regelmatig worden onderhouden. Vooral de distributieriem moet regelmatig worden nagekeken. Laat hem rustig warm lopen voor je het gaspedaal helemaal induwt.

Een Arna kost tussen € 1.500 en € 6.000. Een Ti in uitzonderlijke staat heeft een iets hoger prijskaartje. Mechanische onderdelen zijn nog vindbaar, maar specifieke onderdelen heel wat moeilijker. Toch werden er iets meer dan 50.000 exemplaren verkocht tussen 1983 en 1987. Het merendeel ervan belandde uiteraard in Italië.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km