Geflopt model: Bugatti Type 101, de laatste in lijn

“Bugatti” en “flop” in één zin, het komt niet vaak voor. Toch was deze 101 verre van een succes. Bugatti kwam de Tweede Wereldoorlog nooit echt te boven… tot Volkswagen er zich mee ging moeien.
  • Piette François
  • 03 mei 2017

Na de oorlog leek het over en uit voor het merk uit Molsheim: Jean Bugatti kwam tragisch om het leven in 1939 tijdens een wegtest. Vader Ettore stierf na een ziekte in 1947. De enigen die overbleven waren Roland Bugatti, een van de drie zonen van Ettore en de jongere broer van Jean Bugatti, en Pierre Marco, huispiloot en vertrouwenspersoon van het merk. Samen besloten ze het merk nieuw leven in te blazen met een nieuw model…

Oude wijn in nieuwe zakken

De financiële situatie van het bedrijf liet niet veel toe. Het laatste model van voor de oorlog, de 57, moest dus als basis dienen. De motor, de beroemde achtcilinder-in-lijn van 3,2 liter met dubbele bovenliggende nokkenassen, kreeg een nieuwe carburator en een Cotal-versnellingsbak met vier verzetten. In 1951 ontstonden de Type 101 en de 101C, de variant met compressor en ongeveer 200 pk.

Totale flop

Ondanks de inspanningen werd de Bugatti Type 101 een flop. Het merk verkocht slechts zes exemplaren met verschillende koetswerken, van coupés via vierdeursberlines tot cabriolets. In totaal zagen er inclusief het prototype en de twee omgebouwde Type 57-exemplaren negen auto’s het levenslicht. Ze waren te duur en te gedateerd, waardoor de Bugatti Type 101 niet kon opboksen tegen de elegantere, krachtigere en vooral betaalbaardere Jaguar XK120.

In 1956 waagde Bugatti nog een laatste deelname aan de autosport met de 251. Opnieuw werd het een flop. In 1963 werd het merk verkocht aan Hispano-Suiza, en het duurde tot 1991 met de spectaculaire EB110 voor er opnieuw een auto werd geproduceerd. In 1965 verscheen er wel een cabriolet met ontwerp van Ghia (de felblauwe op de foto’s) op het Salon van Turijn. Maar die bleef zonder gevolg…

Vandaag

Gezien het beperkte aantal exemplaren heb je een engelengeduld nodig en een gigantisch budget. Om je een idee te geven: de coupé Antem (chassisnummer 101504, het rood-zwarte exemplaar op de foto’s) werd enkele jaren geleden op iets minder dan 2 miljoen euro geschat. Met zijn spectaculaire uitstraling en beroemde eigenaars, zoals Nicolas Cage, spreekt dit model natuurlijk voor zich. Een tiental jaar geleden werd er een andere coupé verkocht voor minder dan € 200.000.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km