Deze erfopvolger in een lange lijn van prestigieuze modellen kreeg een van de beste motoren uit zijn tijd onder de kap. Toch pakte de saus niet…

Begin jaren 90 ging het al bergaf met Lancia. Het gamma stond op Fiat-platforms en de echte merkliefhebbers herkenden de ziel van het bedrijf niet meer in de producten. Toch waren er nog enkele opflakkeringen. Met de Kappa wilde Lancia in 1994 de Thema vervangen met een waardig slagschip. De constructeur voorzag ook drie koetswerkvormen voor dat slagschip: berline, break en… coupé.

Van vier naar vijf

Op het salon van Turijn in 1996 werd de coupéversie van deze Kappa gepresenteerd. Met twee deuren minder zag hij er fijner uit, maar nog steeds erg ruw. De interieurruimte was echter respectabel en de gebruikte materialen dwongen respect af. Onder de motorkap hield Lancia alleen de beste motoren over: een tweeliter viercilinder turbo van 205 pk, een 2.4 vijfcilinder van 175 pk en vooral een drieliter V6 van 204 pk van Alfa-origine.

Ondanks de motoren en een interieur uit leder en hout overtuigde de Kappa niet. Zijn zware lijnen konden nooit verleiden. In 1998 probeerde Lancia in een laatste poging het gamma te herbekijken, inclusief de coupé. De esthetische wijzigingen veranderden niet veel, maar de viercilinder werd vervangen door een geweldige vijfcilinder turbo van 220 pk.

Vandaag

In 2000 besliste Lancia de productie van zijn coupé te staken, een jaar voor de rest van het gamma. Er werden slechts 3.620 exemplaren geproduceerd. Een onterecht lot voor deze betrouwbare en aangename kilometervreter. Met de vijfcilinder turbo is hij het interessantst maar ook het meest zeldzaam. Vandaag vind je een exemplaar voor € 4.000 tot € 6.000, afhankelijk van de motor en de staat.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.