Dit verhaal is dat van een noodlijdende Amerikaanse constructeur die het roer wou omgooien, en dat van een Franse constructeur die ervan droomde om het Wilde Westen te veroveren. Maar het draaide uit op een flop.

Nog voor de alliantie die Renault vandaag heeft met de Japanners van Nissan probeerden de Fransen al nauw samen te werken met het Amerikaanse AMC. Eind jaren 70 was dat merk in de rode cijfers verzeild. Renault droomde op zijn beurt van de aantrekkelijke Amerikaanse markt, waar het al heel wat pogingen voor had gedaan (Dauphine, Floride, Fuego,…), maar die bijna allemaal op een flop zijn uitgedraaid. De Verenigde Staten wilde compacte auto’s en Renault was toevallig een specialist: het kon nu niet beter.

Renault kocht dus bijna de helft van de aandelen van AMC en ontwikkelde een auto speciaal voor de Amerikaanse markt. Het resultaat was eerder merkwaardig: een Renault 9 met dubbele koplampen, chromen aanvullingen over heel het koetswerk en wilde stripings. Het ding leek wel een Amerikaanse karikatuur met Franse afmetingen (minder dan 4,2 meter lang). De motoren kwamen rechtstreeks van bij Renault: met viercilinders van 1,4 tot 2 liter en 56 tot 95 pk.

Commerciële flop

De carrière van de Alliance begon in 1982 op rolletjes, met heel wat aandacht in de magazines. Toch verliep niet alles zoals gepland: de motoren waren aan de krappe kant, de betrouwbaarheid liet te wensen over en ondanks een beperkt verbruik en comfortabel rijgedrag kwam de verkoop nooit van de grond. Renault en AMC gaven echter niet op: ze bouwden een cabriolet en coupé, gaven het model in 1986 een facelift en lanceerden een “Encore”-versie (we verzinnen het niet) die wat weg had van een geamerikaniseerde R11. Maar tevergeefs.

AMC stond op de rand van de afgrond en Renault verzeilde ook in slechte papieren. In 1987 werd de productie van de Alliance stopgezet, in 1988 kocht Chrysler AMC om de rechten op het merk Jeep te krijgen. Van de Alliance werden iets meer dan 600.000 exemplaren gebouwd maar een opvolger kwam er nooit.

Vandaag

De Alliance werd nooit geïmporteerd in Europa, maar enkele Europeanen lieten wel hun eigen exemplaar invoeren. De interessantste modellen zijn de cabriolet en tweedeurscoupé GTA, met tweeliter van 95 pk. Op de Europese markt kom je vooral cabriolets tegen, meestal voor € 4.000 tot € 6.000. Let aandachtig op specifieke onderdelen en zorg ervoor dat alle papieren in orde zijn.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.