Porsche
De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...
De gloednieuwe M760Li verpakt een krachtige V12. Maar dertig jaar geleden zou de 7-Reeks nog flamboyanter geweest kunnen zijn, met een V16! Er werd een prototype gemaakt, maar de productie kwam er helaas nooit.
In 1987 wilde BMW de flexibiliteit van zijn motorgamma aantonen, door tegelijk een kleine driecilinder-in-lijn te bouwen en een hyperkrachtige V16. Die zouden allebei gebaseerd worden op dezelfde architectuur. De ingenieurs hadden iets meer dan zes maanden nodig om de grootste motor te finetunen, en na enkele tests werd deze kerncentrale onder de motorkap van een 7-Reeks gestopt.
De 7-Reeks met V16, die “Goldfish” werd genoemd (naar zijn gouden kleur) viel meteen op door zijn kieuwen achteraan in polyester. Esthetisch waren ze discutabel, maar ze waren nodig omdat de radiatoren naar achter waren verhuisd. Zestien cilinders onder de kap van een 7-Reeks krijgen vergde toch enkele toegevingen.
De motor was ondanks het indrukwekkende aantal cilinders toch relatief eenvoudig opgebouwd: elke bank met acht cilinders had slechts één bovenliggende nokkenas, en elke cilinder had slechts twee kleppen. De 6,65 liter grote motor ontwikkelde “slechts” 408 pk bij 5.200 tpm en 613 Nm bij 3.900 tpm.
Het uiterste werd dus niet gevergd van deze motor, maar de ingenieurs zagen er wel een sportieve bestemming voor. Het had de M7 kunnen worden, met een manuele zesversnellingsbak in plaats van de klassieke viertrapsautomaat uit de 750Li van toen. Helaas haalde hij nooit het productiestadium.
De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...
De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.
Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.
De Mercedes-AMG GT 63 is er nu ook als plug-inhybride met maar liefst 600 kW (816 pk) en een sprint van 0 tot 100 km/u in een duizelingwekkende 2,8 seconden!