Mini Clubman John Cooper Works: als het vooruit moet gaan

De gewone Mini staat al bekend om zijn geweldige rijeigenschappen. De Cooper en Cooper S doen daar een schepje bovenop, maar het summum blijft natuurlijk de John Cooper Works. Die behandeling valt nu ook de Clubman te beurt. Alle details? Die lees je hier.
  • Bervoets Wim
  • 16 december 2016

Het vorige model van de Clubman, die met het karakteristieke zijdeurtje, kreeg natuurlijk ook een make-over van John Cooper Works. Die puurde 211 pk uit de 1.6 viercilinder turbobenzine, en was daarmee de snelste Mini-break.

Onder de kap

Het huidige motorblok dat bij de JCW onder de kap schuilt, is iets groter: het gaat om de 2.0 viercilinder turbobenzine, die goed is voor 231 pk en 350 Nm. Dat vermogen wordt standaard via een manuele zesbak naar de vier wielen gestuurd – De Clubman John Cooper Works is dus alleen met All4-vierwielaandrijving verkrijgbaar – maar je kunt het werk ook uit handen geven door te kiezen voor een achttrapsautomaat.

Pittig

De Mini haalt daardoor 100 km/u in 6,3 seconden en een topsnelheid van 238 km/u. Pittige prestaties dus, die worden beklemtoond door specifieke John Cooper Works-designkenmerken, zoals de grote luchtinlaten op de plaats van de mistlampen vooraan, de specifieke zijschorten, de achterkant met dubbele sportuitlaat en de achterspoiler. Binnenin krijg je specifieke sportzetels en een JCW-sportstuur.

Verbonden

In het interieur kan je verder kiezen voor een navigatiesysteem met heel wat infotainmentopties, tot en met onlinediensten en een app voor je smartphone. Ook de veiligheid werd niet over het hoofd gezien, met een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp in de stad, parkeerhulp, adaptieve snelheidsregelaar en verkeersbordherkenning. Voor wanneer het allemaal even iets rustiger mag.

Prijzen

De Mini Clubman John Cooper Works staat in de catalogus vanaf € 36.650. Kies je voor de versie met automaat, dan betaal je vanaf € 38.800. Vergeet ook de talrijke personalisatiemogelijkheden niet. Daar is Mini de laatste jaren immers mee groot geworden!

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km