Mini Cooper S E Countryman ALL4: de eerste plug-in-Mini!

De naam uitspreken is een hele mond vol, maar de primeur mag er wezen: de Mini Cooper S E Countryman ALL4 is de eerste plug-inhybride van de Brits-Duitse constructeur. Hij neemt de aandrijflijn over van de BMW 225xe Active Tourer.
  • Bervoets Wim
  • 10 mei 2017

Zoals we eerder al konden ontdekken bij de BMW, mag die er wezen: de aandrijflijn bestaat uit een 1.5 driecilinder turbobenzine van 136 pk en 220 Nm, en een elektromotor van 88 pk en 165 Nm. Het gecombineerde vermogen bedraagt 224 pk en 385 Nm, waardoor deze Mini in 6,9 seconden gezwind naar 100 km/u accelereert.

Intelligente ALL4

De klassieke verbrandingsmotor drijft via een zestrapsautomaat de voorwielen aan, de elektromotor de achterwielen. Vandaar de benaming “ALL4” voor deze Cooper S E Countryman. Rij je volledig elektrisch, dan is de Mini achterwielaangedreven. Rij je klassiek, is hij een voorwielaandrijver. Wanneer het DSC-tractiecontrolesysteem bijvoorbeeld gripverlies detecteert op de voorwielen, kunnen de achterwielen bijspringen.

Aan de stekker

De elektromotor wordt gevoed door een lithium-ionbatterij van 7,6 kWh, die je in 3u15 oplaadt aan een gewoon stopcontact, en in 2u15 aan een wallbox van het merk. Mini geeft een gemiddeld verbruik op van 2,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 49 g/km. Zuiver elektrisch rijden doe je in de “Max eDrive”-rijmodus. Dat gaat tot 125 km/u en je geraakt er in theorie 42 kilometer ver mee. In “Auto eDrive” gebruikt de Mini tot 80 km/u vooral de elektromotor. Boven die snelheden leunt hij op de verbrandingsmotor. Ten slotte is er nog een “Save”-modus waarbij de Mini al rijdend de batterij oplaadt tot een vooraf ingesteld percentage.

Weggevers

De Mini Cooper S E Countryman ALL4 herken je natuurlijk aan zijn laadklepje boven de wielkast. Verder zijn er nog enkele logo’s met de letter “e” op de flanken en een geel omrande “S” op de kofferklep en in het radiatorrooster.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km