Porsche Exclusive Manufaktur: een exclusieve rondleiding

Een Porsche kopen is zoals elke andere prestigieuze sportwagen zelden een rationele keuze. Je emoties geven de doorslag bij de auto van je dromen, en dat is de bestaansreden van de “Exclusive”-afdeling.

  • Piette François
  • 10 juli 2017

Alles begon in 1962, toen een rijke klant Porsche vroeg om een ruitenwisser op de achterruit van zijn 356 B te monteren. Geen gewone vraag, want het ding in kwestie stond niet op de optielijst. Sindsdien bleven de bijzondere vragen toekomen. In 1986 vormde Porsche zijn “programma voor speciale reeksen” om tot “Porsche Exclusive”.

Speciale opties

De afdeling zorgt eerst en vooral voor gepersonaliseerde opties en uitrusting: er zijn niet minder dan 600 opties om een Porsche op maat te laten maken. Dat gaat van specifieke koetswerkkleuren via specifieke inzetstukken tot technische wijzigingen. De meest genomen opties zijn het Porsche-logo in de hoofdsteunen, geverfde velgen en sportuitlaten.

Een specifieke vraag?

Wil je iets dat niet in de uitgebreide catalogus staat, dan hoef je het alleen maar te vragen. De afdeling zoekt dan uit of het technisch en wettelijk mogelijk is. Daarna staat niets in de weg. In tegenstelling tot Ferrari, waar goede smaak overheerst, is de klant hier koning. Ook al krijg je wellicht het (beleefde) advies om excessieve vragen binnen de perken te houden.

Vooral 911

De afdeling is trouwens bijzonder populair. De 911 passeert er trouwens het meest: in 2016 werden er 15.000 auto’s onder handen genomen, en 38% ervan waren 911-modellen. Gemiddeld wordt wereldwijd 40% van de 911-modellen nog bewerkt door de Exclusive-afdeling. Porsche zegt bovendien dat elke auto die het merk produceert minstens twee opties uit het personalisatieprogramma krijgt. Dat hoeft trouwens niet te verbazen: gemiddeld geeft een Porsche-klant tussen € 10.000 en 20.000 aan opties uit.

Andere activiteiten

De afdeling houdt zich daarnaast bezig met lokale vragen van importeurs via speciale modellen. Dat gebeurt meestal via een restyling van het interieur en exterieur. Daarnaast ontwikkelt Exclusive Manufaktur beperkte reeksen, zoals de recente Porsche 911 Turbo S Exclusive Series. In 2009 was er zo de 911 Sport Classic, in 2010 de 911 Speedster en in 2014 en 2015 de Panamera Turbo S Executive.

Ambachtelijk

Het fabrieksbezoek leerde ons dat de sfeer er niet verder kon liggen van het kille perfectionisme in traditionele fabrieken. Hier zijn 180 mensen aan het aanpassen, verven, polijsten, enzovoort. Van leder via koolstofvezel en aluminium tot hout: elk detail wordt met de grootste zorg uitgevoerd.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

De nieuwe BMW X3 warmt zich op

De nieuwe BMW X3 warmt zich op

BMW laat ons watertanden met enkele foto's en details over zijn nieuwe SUV X3, die al binnen enkele weken officieel wordt voorgesteld.

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

De havenautoriteiten beginnen onder druk te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km