Redt deze uitvinding deze zomer het leven van je kind?

Elk jaar brengt het warme weer dit soort berichten met zich mee, en elke keer is zulk bericht er een teveel: “Kind gered uit snikhete auto”. De Rear Occupant Alert die Hyundai binnenkort in zijn Santa Fe aanbiedt, moet verstrooide ouders wakker schudden.

  • Bervoets Wim
  • 29 mei 2018

Het principe is simpel: een sensor in het plafond achter de tweede zitrij registreert beweging in de auto wanneer die op slot is. De knipperlichten en claxon waarschuwen omstanders dat er een kind of huisdier in de auto opgesloten zit.

Display

Het systeem – Rear Occupant Alert – onthoudt wanneer de achterste deuren open zijn gegaan, bijvoorbeeld om een kind vast te gespen in een kinderzitje of om een hond plaats te laten nemen op de achterbank. Als de Rear Occupant Alert daarna merkt dat de achterste deuren niet terug zijn opengegaan wanneer het contact wordt uitgezet, krijgt de chauffeur een melding op het display.

Die melding kan hij wegklikken door op de “OK”-knop op het stuur te duwen, en hij kan daarop het kind of de hond uit de auto halen. Heeft de chauffeur niet op “OK” geduwd, dan activeert het systeem de sensor in het plafond automatisch. Registreert de Rear Occupant Alert daarop beweging in de auto, dan gaat het alarm af.

Geen primeur

Hyundai is weliswaar niet de eerste constructeur die aan dergelijke waarschuwing denkt. In de Verenigde Staten debuteerde de GMC Acadia met een “Rear Seat Reminder”, die intussen ook op Buicks, Cadillacs en Chevrolets te krijgen is. Ook de Nissan Pathfinder is in de VS te verkrijgen met een “Rear Door Alert”.

Andere modellen

Bij ons zal de Rear Occupant Alert inbegrepen zijn in het Safety Pack, dat voorlopig alleen te verkrijgen is in de hoogste uitrustingsversie, laat de Belgische Hyundai-importeur weten. Daarna is het de bedoeling dat het veiligheidssysteem ook beschikbaar wordt op andere modellen. De nieuwe Santa Fe staat vanaf september in de showroom – nog net op tijd voor een warme nazomer.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km