De Arona staat op hetzelfde platform als de
Ibiza (en de nieuwe VW Polo) maar onderscheidt zich op enkele punten, waardoor
hij een andere naam krijgt dan gewoon “Ibiza Crossover”. Seat verwacht veel van
dit model, dat uitkomt in een segment dat verviervoudigd is sinds 2015. De
laatste maanden kwamen er onder meer de Kia Stonic, Hyundai Kona, de
gefacelifte Renault Captur en de Opel Crossland X bij.
Afmetingen
De Arona is 4.138 mm lang, 79 mm langer dan de
nieuwe Ibiza. Maar het verschil zit vooral in de hoogte, met bijna 10 cm. De
Arona is dus ook ruimer dan de Ibiza. Seat belooft meer interieurruimte en een
koffer van 400 liter.
Meer funk dan avontuur
Seat presenteert zijn Arona echter niet als een
echte offroader. De plastic koetswerkonderdelen geven hem een gespierdere look,
maar hij is vooral een stadsavonturier met zijn tweekleurig koetswerk (je kunt
een contrasterende dakkleur kiezen). Bovendien is er geen vierwielaandrijving
en is de Arona alleen voorwielaangedreven. Maar hij is niet de enige in dit
segment met die setup.
Multimedia
In het interieur krijgt de Arona logischerwijs
heel wat mee van de Ibiza. Dat betekent dat hij op dat vlak op topniveau staat,
met Apple CarPlay en Android Auto, inductielading voor je smartphone en een
stereo van 300 watt die ontwikkeld werd door Beats Audio. Hetzelfde voor het
veiligheidsarsenaal: een adaptieve snelheidsregelaar, automatische noodremhulp,
dodehoekwaarschuwing, een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto,…
Motoren
Onder de motorkap krijgt de Arona natuurlijk
ook motoren van de Ibiza: de 1.0 TSI-driecilinder van 95 en 115 pk en de nieuwe
1.5 TSI van 150 pk. Als diesel is er de 1.6 TDI van 95 en 115 pk. Voor midden
2018 is er ook een CNG-versie voorzien (1.0 TSI van 90 pk). Afhankelijk van de
gekozen motor is er ook een DSG-automaat mogelijk.