Tom Boonen en celebrityteam klaar voor eerste autorace

Zijn fiets mag dan wel aan de haak hangen, Tom Boonen blijft niet in zijn luie zetel zitten. De voormalig wereldkampioen wielrennen stoomt zich samen met nog enkele andere BV’s klaar voor zijn eerste deelname aan de 25 Uur VW Fun Cup op het circuit van Spa-Francorchamps.
  • Bervoets Wim
  • 07 juni 2017

Elk jaar stelt de Belgian VW Club, de club voor sportieve Volkswagen-liefhebbers, een celebrityteam samen om deel te nemen aan de 25 Uur VW Fun Cup, de uithoudingsrace met Volkswagen Kevers die gereden wordt op het circuit van Spa-Francorchamps. Vorig jaar namen tennisster Kirsten Flipkens en ex-veldrijder Niels Albert plaats achter het stuur van de Kever.

Klassementsambities

Dit jaar is het de beurt aan ex-wielrenner Tom Boonen, die de handen in elkaar slaat met Sporza-journalist Ruben Van Gucht. Zij worden door racepiloten Anthony Kumpen en Bert Longin klaargestoomd voor hun racedebuut. “Beginnende racers coachen is geen eenvoudige opgave”, zegt Longin. “Een uithoudingsrace is namelijk niet te onderschatten: je moet vooral ’s nachts ook fit zijn. We zijn dus op tijd begonnen met de voorbereiding. Het klinkt ambitieus, maar ik mik op een plaats in de top 10.”

Die top 10 is het eerste wat ik daarvan hoor,” merkt Ruben Van Gucht schamper op. “Maar ik deel de ambitie wel. Ik deed in 2015 al eens mee, maar heb sindsdien nooit meer een voet op een circuit gezet. Ik kijk er wel naar uit om met dit team samen te rijden. En het op te nemen tegen professionele piloten zoals Jacky Ickx.”, aldus de Sporza-journalist.

Werken achter het stuur

En Tom Boonen? Die kijkt uit naar het legendarische circuit van Francorchamps: “Ik probeer er vaak naartoe te gaan als ik tijd heb. Het is een mooi maar veeleisend circuit. Zeker niet te onderschatten dus.” Evenmin als de auto: “De Volkswagen ziet er eenvoudig uit, maar je moet werken achter het stuur. Je hebt dus een goede conditie nodig. Gelukkig heb ik die na het einde van mijn carrière nog steeds onderhouden”, glimlacht Boonen.

Eerst examens

Opmerkelijk detail: Boonen moet de tests nog afleggen om een racelicentie te krijgen. “Elke deelnemer moet natuurlijk de betekenis van de veiligheidsvlaggen kennen, de richtlijnen van de marshalls kunnen volgen, enzovoort. Daarnaast zal een instructeur kijken naar Boonens remtechniek en rijlijnen”, zegt Longin. Het team heeft er alleszins vertrouwen in: “Ik heb het gevoel dat we dit jaar aan de beste voorbereiding bezig zijn die we ooit al gehad hebben”, vindt Longin. Dat beaamt ook Anthony Kumpen: “De wedstrijd valt niet te onderschatten, maar de voorbereidingen gaan goed. En daarbij: Tom heeft op dit moment toch niets anders te doen”, grijnst Kumpen.

De 25 Uren VW Fun Cup vindt plaats van 7 tot 9 juli op het circuit van Spa-Francorchamps. Meer informatie vind je op de website van het circuit of op de website van de VW Fun Cup.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km