Toyota Hilux: een VW Golf voor Afrika

Gedurende de twee weken van ons verblijf in Namibië merkten we snel dat we het onmogelijk niet konden hebben over de Toyota Hilux op Afrikaanse bodem. Hij is er nog populairder dan een Volkswagen Golf bij ons en wordt voor allerlei zaken gebruikt. Enkele eigenaars aan het woord…
  • Piette François
  • 08 juni 2016

Ik gebruik hem voor alles”, vertelt ons een Zwitserse zaakvoerder uit Windhoek. “Hij brengt mijn klanten naar de woestijn, vervoert mijn materiaal en heeft mijn buren geholpen te verhuizen. Ik verzorg hem absoluut niet, heb hem nog nooit gewassen (bij wet verboden tijdens droogtes, nvdr) en doe het onderhoud wanneer ik denk dat het nodig is. Maar hij heeft me nog nooit in de steek gelaten.” Wat de Zwitser nog het leukst vindt, is zijn polyvalentie, zijn terreincapaciteiten en zijn stevigheid.

Ideaal voor toeristen

Michaël werkt voor een reisbureau. “Wanneer wij een avontuurlijke reis voorbereiden buiten de platgetreden paden, reserveren we steeds een Hilux of een Nissan Navara. Niet moeilijk, want verhuurbedrijven bieden bijna alleen deze modellen aan. De Hilux kan overal worden hersteld, want iedereen kent hem. Hij is eenvoudig, stevig, goed gebouwd en rijdt overal door. Het merendeel rijdt bijna nooit op verharde weg.” Die ruwe behandeling slikt het model zonder problemen, en hij rijdt moeiteloos enkele honderdduizenden kilometers bij elkaar.

Nieuw model

In een land waar de Hilux zo populair is, veroorzaakt de komst van een nieuw model heel wat ophef, zo vertelt Michaël: “Hier zijn de verhuurbureaus blij dat ze een comfortabelere en makkelijker rijdende Hilux kunnen aanbieden. Knoppen en elektronica verhinderen foute manoeuvres. Maar die elektronica maakt ons ook wat bang: dat kennen we niet, dus wat doen we bij een panne?

Teveel elektronica?

Die opmerking horen we vaker bij locals, die zich ongerust maken over een Hilux die niet meer zuiver mechanisch is (hoofdzakelijk voor de vierwielaandrijving). Wat doe je namelijk bij een panne in het midden van de woestijn, des te meer omdat het telefoonnetwerk slechts een deel van het land dekt? “Maar het is niet dat de Hilux niet betrouwbaar was”, zegt Michaël. Een andere opmerking die we regelmatig horen: het nieuwe model lijkt minder ruim te zijn dan het vorige. Maar dat tempert het enthousiasme van de locals niet, die al even nieuwsgierig zijn naar het nieuwe model als een Arabische sjeik naar de nieuwe Bugatti.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km