Opel
Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.
Op het salon van Detroit in 1995 verraste Ford vriend en vijand met de GT90. De spirituele opvolger van de GT40 moest de snelste en beste supercar van de jaren 90 worden, maar haalde uiteindelijk nooit het productiestadium.
“Dat kunnen we in Amerika beter”, dachten ze bij Ford toen ze Europese supercars als de Lamborghini Diablo, McLaren F1 en Jaguar XJ220 zagen. De Amerikanen hadden haast om zich te bewijzen: de ontwikkelingsfase van de GT90 nam welgeteld zes maanden in beslag.
De GT90 was een imposante verschijning: strak wit aan de buitenkant, felblauw binnenin. De monocoque bestond uit aluminium, de koetswerkpanelen waren gemaakt van koolstofvezel. De scherpe lijnen en geometrische vormen in het koetswerk waren de eerste toepassing van Fords “New Edge”-design uit de jaren 90. Later zou die filosofie het ontwerp bepalen van onder meer de eerste Ford Ka en Ford Focus.
Waarom de GT90 zo snel ontwikkeld kon worden? Ford had in die tijd Jaguar onder zijn vleugels, en bij Jaguar reed er op dat moment al een supercar rond: de XJ220. De Amerikanen maakten van die gelegenheid gebruik om hun GT90 te baseren op het chassis van de Jaguar. Ook de ophanging en versnellingsbak leende Ford bij de Britten.
Onder de motorkap: een zes liter grote V12. Diens basis bestond eigenlijk uit twee samengesmolten V8-motoren, waar elk nog eens twee cilinders van werden weggehaald. Dankzij de hulp van maar liefst vier turbo’s slaagden de ingenieurs erin om 730 pk uit het blok te puren. Goed voor een sprint van 0 tot 100 km/u in een dikke 3 seconden en een topsnelheid van 407 km/u. Even snel als de Bugatti Veyron dus. Nog een opmerkelijk detail: naar het schijnt werd de uitlaat zo heet dat Ford keramische platen moest gebruiken om het omhullende koetswerk niet te doen smelten. Net als in de Space Shuttle…
De Ford GT90 debuteerde in allerlei videospelletjes uit die tijd, maar helaas nooit op de openbare weg: Ford zou eigenlijk nooit een productie hebben overwogen voor deze GT90. De spirituele opvolger van de GT40 volgde pas in 2004, met de Ford GT.
Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.
De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...
De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.
Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.