Vergeten concept: TVR Cerbera Speed 12, het ontembare beest

TVR bouwde geweldige sportwagens. Enorm geweldig zelfs, maar ook enorm listig. Ze waren licht, krachtig en hadden geen behoefte aan rijhulp. Stel je dat eens voor in een auto van 1.000 pk…
  • Bervoets Wim
  • 29 september 2017

Het verhaal van deze TVR Cerbera Speed 12 begon in 1996. De Britse constructeur pakte uit met de Project 7/12, een conceptcar die naar eigen zeggen meer dan 800 pk produceerde en sneller was dan een McLaren F1. Die stevige uitspraken staafden ze met een 7,7 liter grote V12.

Op het circuit en de weg

Met de Project 7/12 had TVR twee ambities voor ogen: een circuitversie bouwen om in te zetten in uithoudingsraces, en een productieversie voor de openbare weg. De toenmalige FIA-wetgeving voor de circuitversie plafonneerde het vermogen van de conceptcar op ongeveer 660 pk, terwijl het concept van de straatversie 800 pk produceerde. Al werd dat laatste nooit officieel gemeten…

Speed 12

In 1998 maakte de Project 7/12 plaats voor de productieversie. Die maakte nog steeds gebruik van de 7,7 liter grote V12. Het motorblok vervaardigde TVR uit twee zes-in-lijnmotoren van de Speed Six, en koppelden de Britse ingenieurs aan een manuele zesversnellingsbak. Het resultaat noemden ze “Speed 12”.

Naar de GT1

TVR had als ambitie de 24 Uren van Le Mans voor ogen, maar dat konden de Britten nooit waarmaken. De Speed 12 werd wel ingezet in enkele races in het GT1-kampioenschap. Tot de concurrentie zoveel technologische vooruitgang boekte dat de reglementen werden aangepast en TVR moest afhaken…

Straatversie

Het ontwerp voor de straatversie was uiteindelijk klaar in 2000. Die kreeg de naam “Cerbera Speed 12” en maakte eveneens gebruik van de kolossale V12. De topsnelheid lag volgens de Britten nog steeds boven die van de McLaren F1, maar een officiële meting kwam er nooit.

Op de rollen

Een meting van het vermogen wel… tot de Cerbera Speed 12 volgens de legende de testbank kapotreed. Daarop zouden de twee afzonderlijke cilinderbanken zijn gemeten, die elk 480 pk bleken te produceren. Opgeteld: 960 pk. TVR-baas Peter Wheeler nam het prototype mee naar huis, maar vond hem te onstabiel en te krachtig. Nochtans was Wheeler wel het een en ander gewoon…

Voorschot terug

TVR besloot daarop de productie van de straatversie af te blazen. Klanten die al een voorschot hadden betaald, kregen hun geld terug. Wel was er nog steeds een raceversie, al mikte die nu eerder op het GT2-kampioenschap, waar hij wegens mechanische problemen vaak aan de kant moest. De prototypes van de straatversie werden ontmanteld, en hun onderdelen werden gerecupereerd voor de circuitwagens.

En toch…

Toch werd er in 2003 één Cerbera Speed 12 verkocht. TVR besloot een straatversie te reconstrueren en aan een zorgvuldig uitgekozen liefhebber te verkopen. Het koetswerk van die straatversie kwam grotendeels van circuitmodellen en was dankzij koolstofvezel veel lichter dan de oorspronkelijk geplande productiemodellen. Het vermogen bedroeg 880 pk, het gewicht minder dan 1.000 kilogram. Het unieke exemplaar wisselde enkele jaren geleden van eigenaar, maar de prijs werd nooit vrijgegeven…

TVR

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km