Volvo
Het is een XC90 SUV die de productie van dieselwagens definitief mag afsluiten bij Volvo. Het einde van een tijdperk...
Eind dit jaar blaast BMW zijn 8-Reeks nieuw leven in. De gelegenheid om nog eens terug te kijken naar zijn dertig jaar oude voorganger. Die GT deed het alleen met V8- en V12-motoren.
Toen BMW de 6-Reeks (E24) wilde vervangen, waagde het merk zich hogerop, met een modernere, meer technologische en krachtigere 8-Reeks. Die kreeg de code E31 mee en werd onthuld op het salon van Frankfurt in 1989. Aanvankelijk kreeg hij alleen een 5 liter grote V12 mee. Dat was de tweede keer in de geschiedenis van het Beierse merk die eeuw, na de 7-Reeks die BMW in 1987 had geïntroduceerd.
De 8-Reeks dankt zijn lijnen aan ex-Ford-designer Klaus Kapitza, die onder toenmalig BMW-designbaas Claus Luthe werkte. In tegenstelling tot andere BMW’s kreeg deze 8-Reeks niet de vier klassieke ronde koplampen. De wegklappende lichten gaven de grote coupé een sterk aflopende voorkant. In profiel ontbrak de B-stijl. De achterkant liep dan weer recht af, en kreeg twee gigantische lichtblokken.
Naast vernieuwende lijnen bracht de 8-Reeks ook heel wat nieuwe technologie met zich mee. Zoals een multiplexsysteem voor de elektronica, elektronische tractiecontrole gekoppeld aan het ABS-systeem (met doelgericht afremmen van wielen). De achteras was zelfsturend, waardoor de achterwielen zich in de bocht lichtjes aanpasten. Met andere woorden: een voorloper van de huidige achterwielsturing.
In februari 1990 werd hij gelanceerd, en bestond hij alleen als 850i. Zijn 5 liter grote V12 produceerde toen 300 pk en 450 Nm. Dat aluminium blok had twee cilinderbanken in een hoek van 60 graden. Een discreet en soepel blok, met een onimiteerbare grom.
De commerciële carrière van de 8-Reeks begon vooral in de Verenigde Staten goed, maar daarna zakte de verkoop snel in. Van meer dan 9.000 exemplaren in 1991 naar minder dan 2.500 in 1992. BMW maakte zijn vlaggenschip daarop iets toegankelijker, met een “kleine” V8. Het jaar erop, in 1993, kwam de 840i op de markt, met een 4 liter groot blok van 286 pk.
Maar de klanten, en zeker de pers, verweten deze zware 8-Reeks een gebrek aan sportiviteit. Daarop kwam BMW in 1992 met een 850 CSi. Diens V12 was 5,6 liter groot, zijn vermogen bedroeg 380 pk en zijn koppel 550 Nm. De reputatie van de 8-Reeks als wat burgerlijke coupé was al gevestigd, en na een kleine remonte in 1993, met meer dan 3.000 verkochte exemplaren, pikte de verkoop niet meer aan. In 1999 verdween de eerste 8-Reeks op kousenvoeten van de markt. Op 10 jaar tijd bouwde BMW iets meer dan 30.000 exemplaren.
In België werden er iets meer dan 600 exemplaren van de 8-Reeks verkocht. Een 850i zou je dus tegen een redelijke prijs moeten kunnen vinden. Met ongeveer 200.000 kilometer op de teller kosten ze tussen € 15.000 en € 20.000. Een model met minder dan 150.000 kilometer op de klok heeft een prijskaartje van ongeveer € 25.000. Let wel op voor de onderhoudskosten en prijzen van wisselstukken: die kosten behoorlijk wat voor deze grote coupé met V12…
Het is een XC90 SUV die de productie van dieselwagens definitief mag afsluiten bij Volvo. Het einde van een tijdperk...
Alle varianten van de derde generatie Hyundai i30 krijgen een tweede facelift. Maar je hebt een vergrootglas nodig om de verschillen te zien...
Onze spionnen hebben een nog goed gecamoufleerd exemplaar van de elektrische Mercedes CLA gespot, maar zijn grote remmen en spoiler verklappen dat het model van AMG komt...
Onze eerste indruk van de Dacia Duster 2024 was zeer positief. Dit zijn onze favoriete belangrijkste features van de betaalbare SUV.