Vergeten model: Cisitalia 202, een van de belangrijkste auto’s ter wereld?

Er zijn maar weinig mensen die deze auto kennen. Toch is dit wellicht een van de belangrijkste auto’s uit de geschiedenis.

  • Piette François
  • 22 september 2017

De Italiaan Piero Dusio had flair. In 1946 begon hij zijn bedrijfje Cisitalia. Het jaar daarop lanceerde hij zijn eerste model: de 202. Dat model was van kapitaal belang voor de autowereld. Niet omwille van de motor, want onder de kap lag een Fiat-viercilinder die 1,1 liter groot was en afhankelijk van de afstelling 55 tot 75 pk produceerde.

Geweldig design

Deze auto viel vooral op door zijn koetswerk. De Cisitalia was ongetwijfeld een van de eerste auto’s ter wereld die ontworpen werd om tegelijk licht en aerodynamisch te zijn. Het model werd getekend door Vignale en ontwikkeld in een windtunnel om zo verfijnd mogelijk te zijn. Dat zie je meteen op esthetisch vlak, met een lijnenspel dat voor die tijd revolutionair was, met voorvleugels geïntegreerd in de motorkap, gespierde en zorgvuldig uitgehouwen flanken en een mooi geïntegreerde daklijn.

Het buizenchassis was nog iets ongezien voor die tijd. Daardoor woog de Cisitalia minder dan 800 kilogram. Ondanks zijn bescheiden motor flirtte hij met een topsnelheid van 180 km/u.

Brutaal einde

Ondanks zijn troeven kende de Cisitalia 202 niet de ambitieuze carrière die Dusio op voorhand beoogd had. In 1952, na 172 auto’s (waarvan er 153 door Pinin Farina gebouwd werden) werd het merk failliet verklaard. De reden? Een astronomische prijs (twee Cadillacs) en het bedrag van de borgsom voor Ferdinand Porsche. Die was door de Franse autoriteiten gevangen genomen na de oorlog en kwam dankzij zijn vriend Piero Dusio vrij. Dat kwam de financiën van het merk niet ten goede…

Vandaag

Om een exemplaar te vinden heb je speurtalent nodig. Een prijs op de Cisitalia kleven is moeilijk gezien zijn zeldzaamheid. Eerder dit jaar leverde een cabriolet op een veiling nog iets minder dan € 500.000 op. Een coupé zal dus om en bij € 300.000 kosten. Al bij al een redelijke prijs als je ziet welke invloed de Cisitalia had op de rest van de autoproductie. Hoe je auto er vandaag uitziet, is namelijk grotendeels te danken aan deze 202. Het is trouwens ook de enige auto ter wereld die meteen na het begin van zijn productie werd opgenomen in het Moma in New York.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km