Dit is een echte rijmachine. De AX Sport is niet weggelegd voor het betere cruisewerk langs de grote straten. Bochtige wegen zijn zijn speelterrein.

Deze kleine Citroën werd in 1986 gelanceerd en kende al snel heel wat afgeleiden. Er was voor elk wat wils, zelfs voor de sportieve chauffeurs. De AX Sport zag het licht in 1987. Die koos niet voor cosmetische opsmuk en ging alleen voor het essentiële. Minder gewicht, meer pk’s. Hij was alleen verkrijgbaar in het wit en kreeg enkele stickers om aan te geven dat het geen diesel was. En dat was het…

Met zijn 13-duimsvelgen en karige uitrusting gaf de AX Sport niet veel weg over zijn potentieel. Voor pendelaars was hij niet geschikt, voor sport- en raceliefhebbers des te meer. Onder de motorkap kreeg de kleine 1.3 viercilinder een behandeling van Danielson: twee grote carburators en een gereviseerde cilinderkop zorgden voor 95 pk bij 6.800 tpm.

Weinig vermogen?

Vandaag is dat vermogen natuurlijk weinig voor eender welke chauffeur van een dieselcrossover. Maar dankzij de uitrusting en aankleding die beperkt werden tot het meest noodzakelijke, zette de kleine AX Sport amper 715 kilogram op de weegschaal. Minder dan een Lotus Elise, met een koetswerk uit staal, een koffer en vijf zitplaatsen. 100 km/u haalde hij na 8,8 seconden, en de topsnelheid lag op 186 km/u. De levendigheid van de standaardversie was al speels. Beeld je in wat dat bij deze versie gaf…

Evoluties

In 1988 diende Citroën de critici van antwoord met 14-duimsvelgen (die optioneel van aluminium waren), een kleine spoiler achteraan en stevigere remmen. Helemaal decadent werd het met drie nieuwe koetswerkkleuren: rood, zwart en grijs. In 1991 maakte de AX Sport plaats voor de GTI. Die werd te burgerlijk, met injectie in plaats van carburators…

Vandaag

De levendigheid en toerenhongerige motor maakt van de AX Sport niet de ideale auto om dagelijks de stad mee te doorkruisen: de carburators hebben hun temperament, houden niet van de stad en moeten zorgvuldig worden afgesteld. De motor opnieuw starten als hij warm staat, toont ook het karakter van het beestje. Maar op kleine, bochtige wegen komt hij tot zijn recht. Vergeet niet om de voorwielen precies te plaatsen: de Citroën is meer onderstuurd dan de Peugeot 205 Rallye.

Een AX Sport vinden is vandaag bijzonder moeilijk. GTI’s zijn er voldoende te vinden, maar een Sport is veel zeldzamer. Dat wil niet zeggen dat hij onbetaalbaar is: vanaf € 5.000 moet je een correct exemplaar kunnen vinden. Het koetswerk en de afwerking zijn fragiel, dus zoek het beste exemplaar dat je kunt vinden. Heel wat exemplaren werden namelijk goedkoop hersteld of onderhouden. De motor is stevig, maar het afstellen van de carburators laat je beter over aan een specialist. Als je die ook al vindt…

Verwante artikels

21/09/2017 Scoop: BMW X3 M

Nieuwe artikels

21/09/2017 Scoop: BMW X3 M
Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.