Vergeten model: Mazda RX-7 (FD)

Met zijn wankelmotor was de RX-7 absoluut een van de meest bijzondere sportwagens op de planeet. Het model valt vandaag opnieuw in de smaak, en dat is niet meer dan terecht…
  • Piette François
  • 13 april 2017

De wankelmotor was een populaire keuze in de tweede helft van de jaren 60. Met zijn “logischere” werking dan een klassieke motor met zuigers en kleppen, vond je hem terug bij heel wat constructeurs. Citroën, Mercedes, NSU en Mazda: al deze merken gebruikten ooit wel eens deze bijzondere motor. Maar de technische beperkingen (dichting van de bewegende delen) en het hoge verbruik van deze motoren zorgden ervoor dat hij in de vergeethoek geraakte.

Helemaal vergeten?

Uit het oog, uit het hart bij alle constructeurs? Nee: er was één bedrijf dat ingenieurs had die bleven geloven in de kwaliteit van deze motor. Mazda werd zo de laatste constructeur die er, vandaag nog, in gelooft. In 1978 verscheen de eerste RX-7, in 1985 volgde de tweede generatie. De RX-7 was snel en goed afgewerkt, maar wat mak vergeleken met generatie drie, die “FD” werd genoemd.

Sterker dan een 911?

In 1992 onthulde Mazda dus de derde generatie RX-7. Zijn retrolijnen, doordacht chassis, gewichtsverdeling en voor het eerst drukgevoede wankelmotor zorgden voor heel wat opschudding. De 1,3 liter grote motor produceerde tot 280 pk. Voldoende om zich met enkele referenties te kunnen meten, zoals de Porsche 911. De sprint naar 100 km/u nam nauwelijks meer dan 5 seconden in beslag. De RX-7 FD kleefde aan de grond, was degelijk afgewerkt en rijkelijk uitgerust. Hij had dus alle kwaliteiten om tot de sportieve legendes toe te treden.

Vandaag

Hoewel de auto vandaag terug de interesse wekt, wat zijn al bij al hoge prijs verklaart (van € 15.000 tot € 20.000), zal hij heel wat liefhebbers ontmoedigen. De eerste moeilijkheid is namelijk niet de minste: een perfect origineel exemplaar vinden. Het grootste deel van de RX-7-modellen werd namelijk omgebouwd voor circuitgebruik. Als je een goed exemplaar vindt, moet je er vooral op letten dat de wankelmotor nog steeds in goede staat is. Dat kan namelijk veel kosten en specialisten zijn zeldzaam. Om je nog verder te ontmoedigen: onderdelen vind je niet overal en het verbruik kan snel hoog oplopen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km